BUX 39,691.46
-1.42%
BUMIX 3,756.39
-0.24%
CETOP20 1,681.37
-1.54%
OTP 8,500
-3.41%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
ENEFI 191.5
-8.37%
0.00%
-0.47%
ZWACK 16,850
-0.30%
0.00%
ANY 1,460
+2.10%
RABA 1,125
-0.88%
0.00%
+0.99%
0.00%
-1.08%
+1.67%
0.00%
-3.34%
0.00%
-0.13%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,500
-0.64%
+0.92%
ALTEO 2,890
-2.69%
0.00%
+0.56%
0.00%
0.00%
-0.68%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.25%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.90%
0.00%
+2.27%
+2.00%
-1.96%
GOPD 12,300
+36.67%
OXOTH 3,520
-0.56%
-5.66%
NAP 1,296
-0.31%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Csak több lett a kérdés az izraeli gépekről - Morvai hazaárulásról beszél

Navigációs, tájékozódási gyakorlatot hajtott végre március 17-én két izraeli katonai repülőgép Magyarország légterében – legalábbis ez derült ki a parlament honvédelmi bizottságának rendkívüli ülésén.

A testület a Fidesz kezdeményezésére ült össze, miután a Magyar Nemzet arról számolt be, hogy az izraeli gépek megközelítették a Ferihegyi repülőtér leszállópályáját Vecsés irányából, majd leszállás nélkül távozott.
„A magyar honvédség tudott az izraeli gépek érkezéséről, folyamatosan ellenőrizték a légteret, Magyarország biztonsága nem volt veszélyben” – mondta Szekeres Imre honvédelmi miniszter. Szerinte a repülőgépek a megadott időben és útvonalon repültek és mozgásukat nemzetközi szervezetek is figyelemmel kísérték.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) viszont nem járt el szabályosan a repülések engedélyeztetésekor, mert eljárásrend ellenére nem kérte ki előzetesen a magyar titkosszolgálatok szakvéleményét az engedély kiadása előtt. Hónig Péter közlekedési miniszter hangsúlyozta: az NKH munkatársai nem szándékosan jártak el szabálytalanul, hanem egy évek óta kialakult rossz gyakorlatot folytattak. „A lekövezetett helyett az utólag kitaposott úton jártak” – fogalmazott a miniszter.

A történtekről szólva Szabó Vilmos a Külügyminisztérium (KüM) államtitkára elmondta: Izrael március 1-jén kereste meg Magyarországot az engedélyeztetés kapcsán, amelyet az NKH a KüM és a ferihegyi repülőtér tájékoztatása mellett még aznap meg is adott. Az államtitkár kérdésre válaszolva elmondta: nem kérették és nem is kéretik be az ügy kapcsán Izrael budapesti nagykövetét. A honvédelmi tárca nem része az engedélyeztetési folyamatnak. A repülés négy NATO-tagállamot érintett (Magyarország mellett Romániát, Bulgáriát és Törökországot) és a repülőgépek mozgását a NATO mellett az Eurocontrol, az európai légiközlekedési szervezet is figyelemmel kísérte. Szekeres hangsúlyozta: 2009-ben 20 439 alkalommal használták a magyar légteret külföldi gépek állami, vagy katonai céllal, ebből 722 alkalommal nem NATO-tagállamok, ezen belül pedig 20 alkalommal izraeli gépek.

Tömböl László vezérkari főnök elmondása szerint a két gép március 17-én három perc eltéréssel és háromszáz méteres magasságkülönbséggel léptek be a magyar légtérbe, ahol mindent az az engedélyezésben foglaltaknak megfelelően tettek. Ebben benne volt az is, hogy úgymond átstartoltak a Ferihegyi repülőtéren. Ez nem egy kifejezetten katonai manőver, a lényege, hogy a repülőgép nem fejezi be a leszállást, hanem a kifutópálya megközelítése, vagy érintése után visszaemelkedik. „A két izraeli gép Ferihegy mellett a bulgáriai Várna repülőterén is átstartolással gyakorolták a bejöveteli eljárást” – mondta Tömböl.

A bizottsági ülés fő eredménye, hogy Vágó József az NKH légiközlekedési igazgatója elismerte a jogszabálysértést, amely szerinte a rossz jogszabályból adódik: a hatóság 2004 óta csak „nemzetbiztonságilag indokolt esetben” kért szakvéleményt a szakszolgálatoktól, azt ugyanakkor nem tudta megmondani, hogy ki dönti el mi számít ilyen esetnek. Történt olyan konkrét eset is, amikor az NKH megkeresésére a titkosszolgálatok nem is reagáltak.

Arra egyik meghívott sem tudott konkrét választ adni, hogy a két repülőgépen milyen esetleges kémberendezésekkel volt felszerelve, hogy használták-e ezeket, illetve, hogy pontosan milyen céllal érkeztek a gépek Magyarországra. „Nem szövetséges gépek ki-be járnak a magyar légtérben anélkül, hogy a titkosszolgálatok tudnák, hogy mit csinálnak itt” – mondta Lázár János. A bizottság fideszes elnöke felszólította Bajnai Gordon miniszterelnököt, hogy azonnal hívja össze a Nemzetbiztonsági Kabinet soron kívüli ülését, ahol szabályozzák újra a magyar légtérhasználat engedélyeztetését. Emellett szerinte meneszteni kell az NKH teljes vezetését, illetve mérlegelendő Hónig Péter és Szekeres Imre honvédelmi miniszter felmentése is.

Azzal a szocialista képviselők is egyetértettek, hogy mindenképpen szükség lett volna az engedély kiadása előtt a nemzetbiztonsági kockázatok elemzésére és a szakszolgálatok engedélyére is. Ugyanakkor Gál Zoltán bizottsági alelnök szerint a hisztéria csak annak köszönhető, hogy izraeli gépekről van szó.

Európai parlamenti képviselőként Morvai Krisztina is felszólalt az ülésen, a Jobbik államfő-jelöltje arra volt kíváncsi, hogy a magyar vadászgépek mikor és hányszor fognak Izrael fölött gyakorlatozni. Szerinte az ügyben nyugodtan feljelentést is lehetne tenni hazaárulás, vagy hűtlenség miatt.


[enews_gallery id='469633']

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek