BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az autó összetört, de a pilóta él

Fukusima ráirányítja a figyelmet a térségbeli atomerőművekre

Atomveszély. „A fukusimai történéseket ahhoz lehet hasonlítani, mint amikor egy szuperbiztonságos Forma–1-es autó 250 km/h-s sebességgel a betonfalba csapódik: a kocsi teljesen összetörik, a pilóta azonban életben marad” – így összegezte a Japánban történt atomkatasztrófát és annak hatásait pénteki sajtótájékoztatóján Aszódi Attila, a Budapesti Műszaki Egyetem Nukleáris Technikai Intézetének igazgatója.

A szakember úgy véli, az erőmű biztonsági szempontból jól vizsgázott, hiszen mostanáig „a radioaktivitás 99 százalékát sikerült az épületeken belül tartani”. A mentésen dolgozók egy részét ugyan jelentős radioaktív-sugárzás érte, a lakosságot azonban – részben a gyors kitelepítésnek köszönhetően – szinte teljes egészében sikerült megóvni: az eddig megvizsgált 75 ezer ember közül 97-nél mutattak ki szenynyezést. Szerinte az ivóvíz és a növények szennyeződése is korlátok között mozog, és bár a tengerbe is került radioaktív-anyag, jelen állás szerint ez sem olyan mértékű, hogy „tartani kellene az ottani halaktól”.

A helyzet ugyan még nem jutott nyugvópontra, de további jelentős radioaktívanyag-kibocsátás szerinte már nem várható. Igaz – tette hozzá – ehhez az is kell, hogy a radioaktív fűtőelemek hűtését tartósan meg tudják oldani, s a legutóbbi hírek szerint ezzel továbbra is komoly problémák vannak. A katasztrófát ugyanis az okozta, hogy a földrengés miatt összeomlott az áramellátás, a 14 méteres, azaz minden korábbinál nagyobb szökőár pedig tönkretette a biztonsági dízelgenerátorokat. Emiatt leállt a hűtés, ennek következtében a radioaktív fűtőelemek túlforrósodtak, ez pedig robbanásokhoz vezetett.

Ami a magyar vonatkozású tanulságokat illeti, a szakember szerint Paks továbbra is biztonságos, ezzel együtt a földrengésállóság és a dízelgenerátorok ügyét újból át kell tekinteni. A Világgazdaság kérdésére, hogy mennyire tekinthető biztonságosnak a térségünkben üzemelő többi erőmű, annyit válaszolt: nem aggódik emiatt. Utalt arra, hogy az Európai Unió a kelet-közép-európai országok csatlakozásakor már „kiszűrte” azokat az erőműveket, amelyek problémásak lehettek volna. Bulgária például a kozloduji atomerőmű négy blokkját, Szlovákia pedig bohunice erőmű két blokkját állította le, mivel ez EU e nélkül nem vette volna fel őket a közösségbe.

A szakember szerint a fukusimai történések összességében sem az európai, sem az észak-amerikai atomprogramokat nem rajzolják át érdemben. Szerinte a paksi atomerőmű ütemidő-hosszabbításának és az új blokkok építésének „nem szabad késedelmet szenvednie”, mivel „a nukleáris energia a jövőben sem nélkülözhető Magyarországon”. W. B.

Nincs védelem

Aszódi Attila szerint az atomerőműveket minden elképzelhető természeti csapás ellen méretezik, az ember általi szándékos károkozással szemben azonban nem lehet teljesen felkészülni. Így az orosz típusú atomerőművek nincsenek teljesen védve terrorcsapások, például repülőgépes támadások ellen.

Ilyen eseményekre atomerőművet nem lehet méretezni, ezek megakadályozása az államvédelmi szervek feladata.

Ilyen eseményekre atomerőművet nem lehet méretezni, ezek megakadályozása az államvédelmi szervek feladata.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.