A cél, hogy a szakképzés jobban megfeleljen a munkaerőpiac elvárásainak. A duális szisztéma vonzóbb lehet a közismereti tárgyakban gyengébb, de ügyes kezű diákoknak is, így csökkenhet a nagyarányú lemorzsolódás, és hosszabb távon többen választhatják a szakképzést. Jelenleg nálunk egy korosztály 23 százaléka tanul szakmát, míg Ausztriában 35, Németországban pedig 60 százalék.
A rendszer kritikusai elismerik a váltás rövid távú előnyeit, de az alapképzés hiánya miatt aggódnak, hogy a képzésben a diákok kompetenciáit nem fejlesztik eléggé, így később nem tudnak a szakmájukban fejlődni vagy idővel váltani. Nem örülnek az oktatási intézmények sem, amelyek a képzés három évre rövidülésével a normatív támogatás egy részétől esnek el, az iskolákat részben fenntartó önkormányzatoknak azonban éppen emiatt jöhet jól a váltás. 3. oldal