Közélet

Ombudsman: Nem volt jogellenes az Orbán-beszéd lefotózása

Nem ütközik a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok megismeréséről szóló törvény rendelkezéseibe a miniszterelnöki beszéd kéziratának lefotózása, illetve nyilvánosságra hozatala – foglalt állást Jóri András.

Az Országgyűlés sajtófőnöke és a fotót nyilvánosságra hozó portál is állásfoglalást kért szeptemberben az adatvédelmi biztostól a plenáris ülésen felszólaló képviselők (köztük a miniszterelnök) kéziratának fotózhatóságáról.

Az Országgyűlés ülésén résztvevő miniszterelnök, illetve országgyűlési képviselő közfeladatot ellátó személy. E körben feladatkörével összefüggőnek minősül például a plenáris ülésen vagy a bizottsági munkában való részvétel, szinte minden, amit egy képviselő az Országgyűlés plenáris ülésén tesz. A miniszterelnök ezen felül mind a Kormány, mind saját tevékenységét illetően közérdekű adatot tár a nyilvánosság elé parlamenti felszólalásaival, benyújtott indítványaival.

Az Országgyűlés ülései – főszabályként – nyilvánosak, minden képviselőnek számolnia kell azzal, hogy bármi, ami az Országgyűlés ülésén elhangzik vagy történik, az a legszélesebb nyilvánosságot kaphatja. Az, hogy egy adat védendő személyes adatnak, közérdekből nyilvánosnak vagy közérdekűnek minősül-e, illetve, hogy nyilvánossága korlátozható-e, esetről-esetre dönthető csak el.

A nyilvánosságra hozott fotókon a miniszterelnök beszéde tervezetének egy oldala látható. A dokumentum nem tartalmaz védendő személyes adatot. Parlamenti felszólalásakor a miniszterelnök a Kormány nevében fejtette ki álláspontját az ország előtt álló feladatokról, a Kormány erre adandó válaszairól, és terjesztett elő javaslatokat. A miniszterelnök tehát közérdekű adatokat tárt a nyilvánosság elé, az előtte lévő papírlap közérdekű adatot tartalmazott.

A miniszterelnöki beszéd tervezete döntés megalapozását szolgáló adatnak minősül. A döntés megalapozását szolgáló adat nyilvánosságra hozataláról az adatot kezelő (jelen esetben a miniszterelnök) dönthet. Egy ilyen adatnak – akár véletlen – nyilvánosságra kerülése a  közfeladatot ellátó szerv számára kellemetlenséggel járhat, vagy olyan következtetés levonására lehet alkalmas, amelyet a közfeladatot ellátó szerv nem tárna a nyilvánosság elé. A jogalkotó azonban ezen dokumentumok nyilvánosságra kerülését nem tekinti olyan súlyú sérelemnek, hogy ahhoz szankciót fűzne. A döntés megalapozását szolgáló adatot megismerő személlyel szemben nem áll fenn olyan jogi kötelezettség, amely szerint köteles lenne titokban tartani azt.

 

miniszterelnök beszéd személyes adat fotózás ombudsman adatvédelmi biztos nyilvánosság
Kapcsolódó cikkek