Az ügy előzménye, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) még 2006 decemberében megállapította: az Allianz Hungária és a Generali-Providencia biztosító, illetve a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz), valamint három alkuszcég 2000 és 2005 között versenyellenes megállapodásokat kötöttek. Ezek keretében ugyanis a biztosítók a márkakereskedők autójavító műhelyeinek fizetendő javítási óradíj mértékét a kereskedők által kiközvetített biztosítások számától és arányától is függővé tették. A fogyasztókat, illetve a többi piaci szereplőt károsító megállapodások így a GVH értelmezése szerint hozzájárultak ahhoz, hogy a javítási óradíjak emelkedjenek, ami pedig végső soron a casco biztosítási díj összegét növelte meg, valamint kihatással volt a kötelező gépjármű felelősségbiztosítások díjaira is.

A GVH ezért jelentős, közel hétmilliárd forintos bírságot szabott ki az érintettekre. Az Allianzot 5,3 milliárd, a Generalit mintegy egymilliárd forint befizetésére kötelezte a hatóság, aminek a két cég még 2007 márciusában eleget is tett. A Gémosz 360 milliós, míg a három alkuszcég pár tízmilliós bírságot kapott.

Az érintettek – az egyik alkuszcég kivételével – a GVH határozatát bírósági úton támadták meg, az ügyben eljáró Legfelsőbb Bíróság pedig azzal a kérdéssel fordult az Európai Bírósághoz, hogy a biztosítók és az autójavítók, illetve ez utóbbiak egyesülete közötti megállapodások az uniós jog értelmében a piaci versenyt kizárására, korlátozására vagy torzítására irányuló megállapodásoknak minősülnek-e.

A főtanácsnok ma kiadott véleménye szerint az Európai Bíróság nem rendelkezik hatáskörrel a Legfelsőbb Bíróság kérdésének megválaszolására, ezért elsősorban ennek kimondását javasolja az Európai Bíróságnak - tájékoztatta lapunkat az Európai Bíróság sajtóosztálya. Arra az esetre, ha a Bíróság mégis úgy döntene, hogy van hatásköre a kérdés megválaszolására, a főtanácsnok annak megállapítását javasolja, hogy az érintett autójavító vállalkozások és azok egyesülete, illetve a biztosítók között létrejött megállapodások korlátozták a versenyt a gépjármű-javítások szolgáltatásának piacán.

Az Európai Bíróság ítélete a legtöbb esetben követi a főtanácsnoki indítvány megállapításait. Ha az Európai Bíróság mégis azt mondaná ki, hogy a GVH által elmarasztalt gyakorlat nem sérti az uniós jogot, akkor azt a Legfelsőbb Bíróság meghozandó ítéletének is tükröznie kell – mondta el lapunknak korábban Lehóczki Balázs, az Európai Bíróság sajtóosztályának munkatársa. Ez annyit jelenthet, hogy a GVH határozatát meg kell semmisíteni, és a cégek által befizetett bírságot is vissza kell téríteni.