BUX 43,118.84
-1.25%
BUMIX 3,786.74
-0.57%
CETOP20 1,884.01
0.00%
OTP 9,106
-2.69%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
+5.53%
-0.57%
-0.98%
ZWACK 17,350
-0.86%
0.00%
ANY 1,545
-1.28%
RABA 1,130
+0.89%
+0.48%
-0.78%
0.00%
-0.47%
-0.66%
0.00%
-1.65%
0.00%
-0.86%
OTT1 149.2
0.00%
-0.45%
MOL 2,876
-0.35%
+0.78%
ALTEO 3,000
+1.69%
0.00%
-2.20%
0.00%
+1.79%
-0.39%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,600
0.00%
-3.80%
+2.12%
+0.74%
+9.56%
-0.76%
NUTEX 11.25
+2.27%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
-4.65%
NAP 1,190
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Lelőtt gép: Felelőst keres a világ

A tegnap délután lezuhant maláj utasszállító tragédiájának körülményeit már az ENSZ Biztonsági Tanácsa is vizsgálja. A Külgazdasági és Külügyminisztérium folyamatosan kapcsolatban áll a holland hatóságokkal, magyar áldozatról egyelőre nem tudni. Eközben a kelet-ukrajnai szakadárok nem hajlandóak szüneteltetni a harcokat a katasztrófa után sem.

Az EBESZ szóvivője, a finn Ikka Kanerva a donyecki felkelőket tette felelőssé a maláj gép lelövéséért. "Erős jelek utalnak arra, hogy a katasztrófát okozó rakétát a felkelők ellenőrizte területről lőtték ki.

 

Ha így volt, akkor egyértelmű, hogy a történtekért felelősek azok, akik katonai felszerelést juttattak Kelet-Ukrajnába, és azok is, akik közvetve vagy közvetlenül megkérdőjelezték az ukrán kormány fennhatóságát az ország egyes területein " - idézi a 444.hu a szóvivőt.

 

Eddig nyugati politikus ennyire egyértelműen nem utalt még az oroszok felelősségére.

 

 

Az évfordulóján zuhant le a Boeing-777-es malajziai utasszállító. A repülő 1997. július 17-én indult először útnak, azóta 75 ezer órát repült összesen. A 17-es járat 17-én repült először és utoljára is - napra pontosan 17 évvel azután lőtték le, hogy megtette az első útját. Legutoljára múlt pénteken végeztek rajta teljes vizsgálatot és a kommunikációs rendszer hibátlan állapotban volt - jelentette be a légitársaság. Időközben nyilvánosságra került egy videó is, amelyen látszik, ahogy a gép a földbe csapódik. 

 

 

A tegnap délután lezuhant maláj utasszállító tragédiájának körülményeit már az ENSZ Biztonsági Tanácsa is vizsgálja. A fő cél az, hogy Oroszország, valamint a kelet-ukrajnai szeparatisták adjanak garanciát, hogy pártatlanul vizsgálhassák ki a tegnapi repülőkatasztrófát. A gép roncsait ma a donyecki szeparatisták vizsgálják. Ők azt közölték: megtalálták a fekete dobozt, de Moszkvának adnák oda.

 

A New York Times értesülései szerint a malajziai gép a kereskedelmi légitársaságok által használt aktív útvonalon repült. A baleset előtt négy órával, Oroszország 4 fontos ukrán határ közeli légi útvonalat zárt le, köztük azt is amin a Boeing-777-es járat haladt volna tovább.

 

Ukrajna magyarországi nagykövetségének közleményéből kiderül, hogy Ukrajna elnöke azonnali intézkedéseket tett egy Állami Bizottság felállítására, ami az ICAO (International Civil Aviation Organization) és más nemzetközi szervezetek bevonásával működik együtt. A közlemény szerint "fontos kiemelni, hogy a terroristaellenes műveletek kezdete óta az ukrán fegyveres erők nem használtak légvédeli rakétarendszereket és nem került kilövésre egyetlen légvédelmi rakéta sem. Az ukrán légierő egyetlen vadászgépe sem tartózkodott a levegőben az említett időben".

 

A politikusok is keresik a felelőst

 

Az üzengetés eközben megindult a politikusok közt is. A Reuters már arról számolt be, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök azt mondta, nem történt volna meg a katasztrófa, ha az ukrán kormány nem harcol a szeparatisták ellen. Az oroszok felelősségét Ukrajnán kívül csak óvatosan emlegetik, elsőként az ausztrál miniszterelnök mondta azt: egyre több a bizonyíték, hogy Moszkva állhat a tragédia mögött.

 

 

Nadzsib Razak maláj miniszterelnök Petro Porosenko ukrán elnökkel beszélt. Megállapodtak abban, hogy tárgyalni kell a szeparatistákkal, engedjék, hogy megközelíthessék a tragédia helyszínét, így lehessen pártatlan vizsgálat.
Porosenko utasította a hadsereg vezérkarát, hogy dolgozzon ki új taktikát, amely lehetővé teszi, hogy külföldi fegyveres erőket vonjanak be a katonai műveletekbe. Legfrissebb jelentések szerint a holland szakértők akadálytalan hozzáférést kaptak a gép roncsaihoz - ezt Frans Timmermans, holland külügyminiszter közölte.


A malajziai utasszállító lezuhanásáért felelős bűnösök fölött a hágai Nemzetközi Bíróságnak kell ítélkeznie - jelentette ki Arszenyij Jacenyuk ukrán miniszterelnök.


A kormányfő Oroszországot tette felelőssé a tragédiáért, amikor úgy fogalmazott: "Az oroszok játéka rossz véget ért. Nemzetközi bűncselekményt követtek el, amelyért a hágai bíróság előtt kell felelniük".

 

 

Putyin a célpont?

 

A találgatásoknak azonban korán sincs vége. Egy elmélet szerint összekeverték Vlagyimir Putyin orosz elnök gépével a maláj utasszállítót. Ezt arra alapozzák, hogy a két gép elvileg keresztezte egymást Varsó közelében - ezt tegnap az Interfax hozta nyilvánosságra egy meg nem nevezett légügyi szakértőre hivatkozva. Persze ezt az elméletet gyengíti a tény, hogy az ukrán légtér fölött már egymástól távol szállt a két repülő.

 

Egy másik elmélet viszont elképzelhetetlennek tartja, hogy összekeverték a két gépet, mivel a Putyint szállító repülő egy átalakított Il-96-os és a maláj gép viszont egy Boeing-777-es.

 

 

Nem ez volt az első

 

Anton Herascsenko ukrán belügyminiszter-helyettes azt nyilatkozta, a tízezer méteres magasságban repülő gépet egy Buk föld-levegő légvédelmi rakétával lőtték le. Az elmúlt hetekben több gépet lőttek le az ukrán kormányerőkkel harcoló oroszbarát szeparatisták. Nyilvánosságra került egy olyan felvétel is, ahol arról beszélnek a szeparatisták, hogy lelőttek AN-26-os ukrán szállítógépet. Sőt, egy hangfelvétel azt is bizonyítaná, hogy később jöttek rá: polgári gépről volt szó. Igaz, egyelőre egyik felvétel hitelessége sem bizonyított.

Ami viszont biztosan hiteles: Igor Sztrelkov, a szeparatisták egyik vezetője a VKontaktén (ez gyakorlatilag az orosz Facebook) azzal dicsekedett, hogy lelőttek egy AN-26-ost. Kijev szerint abban az időben ilyen gép nem szállt fel a légtérbe, valószínűleg összetéveszthették a maláj utasszállítóval. Sztrelkov azóta eltávolította a posztját.

Még tart az azonosítás

Folyamatosan zajlik az áldozatok azonosítása is. A legtöbben, 154-es hollandok. 45 maláj, 27 ausztrál és 12 indonéz volt a gépen, de brit, német, belga, fülöp-szigeteki és kanadai is van a már azonosított áldozatok közt. 41 áldozat személyazonosságát még nem sikerült beazonosítani.

Az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó gép utasai közül sokan egy nagyszabású nemzetközi AIDS-konferenciára tartottak Ausztráliába, mikor Kelet-Ukrajnában eddig ismeretlen okból kifolyólag lelőtték őket. A hatóságok jelentése szerint nem volt magyar áldozata a tragédiának, de sok utast még nem sikerült azonosítani.

Orbán Viktor is megszólalt

A miniszterelnök szerint szokatlan, ritka, megdöbbentő és ezért alapos kivizsgálást igényel, hogy lelőttek egy utasszállító gépet. Orbán Viktor péntek reggel a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában azt mondta, valószínűleg katonai műveletek eredményeként történt a tragédia. A magyar kormányfő részvétét fejezte ki az áldozatok családjainak.

Orbán Viktor azt mondta: "Én sem szeretném azt a benyomást kelteni, hogy Magyarország jobban és biztosabban tudja a dolgokat, mint mondjuk az Egyesült Államok elnöke" - jegyezte meg.

Orbán Viktor azt mondta: "Én sem szeretném azt a benyomást kelteni, hogy Magyarország jobban és biztosabban tudja a dolgokat, mint mondjuk az Egyesült Államok elnöke" - jegyezte meg. Gyertyákat és mécseseket helyeztek el Kijevben az elhunyt utasok emlékére A maláj közlekedési miniszter, Liow Tiong Lai sajtótájékoztatót tart a Kuala Lumpur Nemzetközi Repülőtér mellett található szállodában -->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek