Közélet

Egyre kevesebb panasz érkezik az ombudsmani hivatalhoz

Folyamatosan csökkent az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalához (AJBH) benyújtott állampolgári panaszok száma az elmúlt két évben – tudatta a Napi Gazdaság érdeklődésére az AJBH. Amíg 2013-ban 6977 panasszal fordultak a biztoshoz, ezek száma 2014-ben 5471-re esett vissza.

Idén év végére a tendencia folytatódhat, az első félévben a tavalyival nagyjából megegyező számú panasz érkezett. A beadványok számának kedvező változását alapvetően a társadalmi változásokat is generáló jogszabályváltozások befolyásolták - írja a Napi Gazdaság.

Az is fontos tényező, hogy – a választási évekhez hasonlóan – a beadványozók „kivártak”, és a választások eredményétől tették függővé, panaszukkal az alapvető jogok biztosához, esetleg az új önkormányzati testülethez vagy polgármesterhez fordultak. Emellett a média is jelentős mértékben befolyásolja a panaszkodási hajlandóságot. A városokban élők négyszer több panaszbeadványt nyújtottak be, mint akik községekből küldték.

Az AJBH azonban nem csak a panaszok elbírálására alkalmas. Az 5471 írásban, vagy a honlap panaszbeadásra szolgáló felületén benyújtott beadvány mellett az irodát 14 365 esetben keresték meg, főként tájékoztatást kérve, vagy a konkrét ügy vizsgálatának helyzetéről érdeklődve, több mint 900 esetben pedig szóbeli panaszt tettek.

A panaszok legnagyobb részét a szociális ügyek, munkaügyek, oktatási, művelődési, egészségügyi, továbbá a rászorultság alapján járó ellátásokat, polgári jogi, pénzintézeteket érintő panaszok tették ki. A környezetvédelemmel kapcsolatos ügyek száma 2014-ben 213 volt, nemzetiségi jogot érintő beadvánnyal mintegy 200 ügyben fordultak a biztoshoz, illetve a nemzetiségi jogok védelmezőjéhez - írja a Napi Gazdaság.

Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
Kapcsolódó cikkek