Közélet

Szakemberhiány és stressz szorongatja a menedzsereket

A vezetők 62 százaléka több mint 10 órát dolgozik naponta. A cégek kétharmada növekszik, ez a folyamat azonban nehézségekkel – például szakemberhiánnyal – jár, ami stresszt és túlterheltséget okoz a vezetők körében.

A bővülő cégek jelentős hányada motivációs kihívásokkal és szervezeten belüli kommunikációs problémákkal is küzd – derült ki a Kvalikon Vezetési Tanácsadó és Rendszerfejlesztő Kft. felméréséből, amelyben csaknem 120 magyarországi vállalat mintegy 140 vezetője vett részt. A cégek összesen 140 ezer embert foglalkoztatnak, összárbevételük pedig meghaladja az 1600 milliárd forintot. A kutatás készítői elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben mire fókuszálnak a vállalatok vezetői, milyen kihívásokkal küzdenek, és mely képességeiket szeretnék fejleszteni.

A külső kihívások közül a konkurenciaharcot említették a vezetők leggyakrabban, ezt a vevői igények átalakulása és a szakemberhiány követte, megelőzve a szabályozási környezet változását és az új technológiák jelentette kihívást. A cégen belüli problémák között egyértelműen a belső információáramlás végzett az első helyen a szakember-utánpótlás és a funkciók közötti kommunikációs nehézségek előtt. A vezetők 58 százaléka szeretné fejleszteni stresszkezelési technikáit, és tenne többet a kiégés elkerüléséért. Minden második menedzser úgy véli, volna még mit tanulnia az időgazdálkodás, a priorizálás és az újfajta vezetési stílusok alkalmazásának terén is.

Igencsak különböznek a fejlesztendő területek a magyar tulajdonú és a multinacionális vállalatok esetében. Míg előbbieknél a stratégia kidolgozása, a célok részekre bontása és a folyamatok tervezése vagy éppen a javaslatokat generáló szervezeti kultúra bevezetése van a fókuszban, utóbbiak – anyavállalatuknak és általában sok évtizedes tapasztalatuknak köszönhetően – e területeken már kevesebb fejlesztést igényelnek. Náluk a stresszkezelés, az időgazdálkodás, a feladatok delegálása és a döntéshozatali mechanizmusok megújítása a legégetőbb – a Kvalikon felmérésének tanúsága szerint legalábbis.

„Míg a termelő vállalatok többsége növekedési problémákkal küzd, a szolgáltatók alkalmazkodási és hatékonyságnövelési kényszerben vannak” – mondta Németh Balázs, a Kvalikon Kft. ügyvezető igazgatója. Felhívta a figyelmet arra is: az adatokból kiderült, nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a vezetők utánpótlásának kinevelésére, a tudásmegosztásra és a karriertervezésre is.

stressz menedzser
Kapcsolódó cikkek