Közélet

Alig lehet munkát találni a kisvárosokban, egyre többen kényszerülnek ingázásra

Mind több embernek kell mindennap ingáznia, hogy eljusson a munkahelyére. Az utazási idejük is jóval hosszabb, mint a helyben lakóké.

Már nemcsak a falvakban, hanem a kisebb városokban is egyre nehezebb munkát találni, ezért sokan vállalják, hogy lakhelyüktől eltérő településen dolgozzanak. Ma már a munkavállalók több mint egyharmada ingázik rendszeresen, ami sokszor órákat vesz el az életükből.

A tendencia növekedése mögött az áll, hogy a gazdaság szerkezete egyre inkább megváltozik: a falvakban és a kisvárosokban jóval kevesebb a cég, mint a megyeszékhelyeken vagy a fővárosban, s a multinacionális vállalatok is a nagyvárosokban telepednek meg. Az 1000 lakosra jutó vállalkozások száma Budapesten meghaladja a 100-at, a nagyobb városokban 80 körül ingadozik, a falvakban viszont utóbbinak a fele jellemző.

A népszámlálási adatok alapján 1,34 millióan lakhelyüktől eltérő településen dolgoztak, míg 2 millió 545 ezer embernek nem kellett elhagynia lakóhelyét a munkába járáshoz. Azóta minden bizonnyal tovább növekedhetett az ingázók száma – ahogy a foglalkoztatottaké bővült –, s akár 100 ezerrel is meghaladhatja a népszámlálási adatokat. Egy részük, mintegy 150 ezer fő ráadásul nem is mindig ugyanoda megy dolgozni.

A fő irány a községből a városba áramlás volt – emeli ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tanulmánya. A lakóhelyükről eljárók 37 százaléka községből városba járt be dolgozni, miközben ezzel ellentétes irányba csak 7 százalékuk ingázott. A városokon belül kiemelkedő Budapest és a megyei jogú városok munkaerővonzása, tízből négyen ugyanis ezekre a településekre ingáztak. Budapestre több mint 220 ezren járhatnak be dolgozni, főleg az agglomerációból, de Székesfehérvárra és Győrbe is 30 ezren csak a munka miatt mennek naponta. Miskolcra, Debrecenbe és Pécsre 20 ezer körüli munkavállaló járhat be.

Sokan költöztek ki a nagyvárosokból

Az ingázás nem csak a gazdasági átalakulás, az iparosodás, a városiasodás, s így a falvak és kisvárosok elnéptelenedésének eredménye. Főleg a 2000-es években sokan költöztek ki a nagyvárosokból a környező településekre, zömében olyan, viszonylag stabil anyagi helyzetű családok, amelyekben van megfelelő jövedelemmel rendelkező foglalkoztatott – mutat rá a statisztikai hivatal. Nekik viszont általában továbbra is abban a városban van a munkahelyük, ahol korábban lakott a család, vagyis azóta bejáró dolgozóként járnak nap mint nap munkába.

A legnagyobb utat a fővárosba ingázók teszik meg – igaz, nem biztos, hogy ők utaznak a leghosszabb ideig, hiszen itt a legfejlettebb az infrastruktúra. Budapestre átlagosan 31 kilométerről érkeznek az ingázók, de a fővárostól több mint 80 km-re fekvő települések is tartoznak a vonzáskörzetéhez. A megyei jogú városok közül Székesfehérvárra ingáznak a legmesszebbről, átlagosan 23 km-ről. Székesfehérvár mellett az alföldi térségekben fekvő vonzásközpontok többségébe is nagyobb átlagos távolságból járnak be, mint ami a megyei jogú városokra általában jellemző. Hódmezővásárhelyre és Debrecenbe 19, Szegedre átlagosan 18 km-ről érkeznek. Az ország nyugati részén (Szombathely, Zalaegerszeg, Nyíregyháza) jellemzően 15 km-es távolságokat láthatunk.

Az ingázóknak így sokkal hosszabb ideig tart az utazás. A helyben lakók több mint négyötöde kevesebb mint 30 percet utazik, és mindössze 4 százalékuknak kerül több mint egy órába, hogy eljussanak munkahelyükre. Ezzel szemben az ingázók mindössze fele ússza meg fél óránál kevesebb utazással, és 14 százalékuk 60 percnél többet utazik.

ingázás
Kapcsolódó cikkek