Közélet

Megindult a harc a világban a kobaltért

Éles verseny folyik a kobaltért, amelyre egyebek közt a mind népszerűbb elektromos autók akkumulátorához van szükség.

Az akkumulátorkészítéshez nél­külözhetetlen anyag mint­egy 65 százalékban a Kongói Demokratikus Köztársaságból származik, a piac legnagyobb szereplője pedig a Glencore, amely a világ termelésének a harmadát adja. A Bloomberg becslése szerint a kobalt iránti kereslet 2030-ig több mint harmincszorosára nő, így nem csoda, hogy egyre komolyabb versenytársak jelentkeznek, köztük Anil Agarwal milliárdos és Robert Friedland bányaipari mágnás.

Forrás: AFP

Friedland áll a Clean TeQ Holdings mögött, amely egy 680 milliárd dolláros projektbe kezdett Sydney-től nyugatra kobalt, nikkel és szkandium kitermelésére. Sam Riggall, a cég igazgatója szerint az akkumulátor-előállítóktól az autógyártókig mindenkit aggaszt, hogy Kongó tartja a markában a piacot, és szeretnének Afrikán kívüli forrásokat felkutatni.

Az egyik ilyen lehetőség Ausztrália, amely a világ ismert kobaltkészletének a 14 százalékával rendelkezik. A Business Monitor International szerint ott növekszik majd a leggyorsabban a kitermelés 2021-ig, a várakozások szerint mintegy 31 százalékkal. Kongóban a termelés 24, Kínában pedig 10 százalékos bővülésével számolnak.

Erre szükség is van, mert szédületes tempóban fejlődik az elektromos autók piaca, amelyre már beléptek a legnagyobb gyártók is. A Goldman Sachs már egy 2015-ös jelentésében úgy becsülte, hogy a piac 2025-re 244 milliárd dollárosra nőhet.

A kobalt iránti kereslet már tavaly meghaladta a kínálatot: a termelés csak évi 100 ezer tonna, 2016-ban viszont ennél már 1500 tonnával többre lett volna szükség, a deficit az idén már akár meg is háromszorozódhat.

A londoni fémtőzsdén 2016 végén átlagosan 32 ezer dollár volt egy tonna kobalt ára, 36 százalékkal magasabb az előző évinél, és idén már további 65 százalékkal, több mint 56 ezer dollárra emelkedett. A CRU szakértőinek becslése szerint az ár idén megduplázódhat, és az évtized végéig ezen a szinten is marad.

Egy elektromos autó akkumulátorához átlagosan 15 kilogramm kobaltra van szükség, egy laptopéhoz 33 grammra, egy okostelefonéhoz 6 grammra. Szinte minden kobalt melléktermékként kerül ki a nikkel- és rézbányákból, így a magas kobaltárak nyereségessé tehetnek korábban félbehagyott projekteket is.

elektromos autók kongó kobalt akkumulátor
Kapcsolódó cikkek