Közélet

Nincsen csúcsgasztronómia minőségi kávé nélkül

Sárközi Ákos, a Borkonyha Michelin-csillagos séfje szerint „ahol a kávé nem jó, ott az étel sem lesz az”.

Napjainkban a vendéglátásban az ételek, italok és a szolgáltatás minőségében is a maximumot kell nyújtania az éttermeknek. Egy jó fogás nem elég, hogy megtartson egy vendégkört, szükséges hozzá a figyelmes kiszolgálás, és sok más mellett bizony a finom kávé is. Az étterembe járó vendégek négyötödénél már egyértelmű elvárás a jó minőségű kávé, ami a vendégek étterem választását is befolyásolhatja. Gyovai Györgyi, a Nespresso hazai ügyvezetője szerint épp ezért fontos, hogy vendéglátóként milyen kávét adunk a vendégeknek, miközben a nélkülözhetetlen munkavállalók megtartására is törekszünk.

Hazánkban évente majdnem 5 milliárd csésze kávé fogy. Ebből több mint 1 milliárdot a háztartásokon kívül, tehát úton a munkába, az irodában, ebéd vagy vacsora közben vagy a munkanap végi lazításkor fogyasztunk el.

Ez azt jelenti, hogy minden ötödik csészét valahol a városban isszuk meg, ami óriási lehetőség a vendéglátó egységek számára.

A bor mellett fontos lett a kávé is

Sokat hallani arról, hogy az elmúlt pár évben egyfajta gasztroforradalom futott végig az országon. A legtöbb olyan étterem, amelyik kimagasló ételeket kínál, ma már kifogástalan borlappal is csábít. A Nespresso vezetője szerint az éttermek a boron kívül a széles választékú, gazdag kávémenü fejlesztésével is megkülönböztethetik magukat a versenytársaktól.

„Egy nemrég készített kutatásunk mutatja, hogy a kávéfogyasztó és étterembe járó lakosság túlnyomó többsége, több mint 80 százaléka keresi a jó minőségű kávét, ötödükkel pedig már az is előfordult, hogy kifejezetten az ott kapható kávé miatt választottak egy adott éttermet. A jó éttermek erős márkaépítésbe kezdtek, az ételek mellett egy komoly borlap és egy sommelier is jó differenciáló erő lehet. A Nespresso-nál mi azt várjuk, és azt szeretnénk elérni, hogy a minőségi kávékínálat egy ugyanilyen megkülönböztető faktor legyen” – idézi a cég közleménye Gyovai Györgyit.

Sárközi Ákos, a Borkonyha Michelin-csillagos séfje is azt tapasztalja, hogy a minőségi kávékat egyre nagyobb figyelem övezi: szerinte ahol jobb éttermek nyílnak, a szakmában elismert, minőségre összpontosító séfekkel, ott egyre gyakrabban sommelier-kkel és baristákkal is találkozhatunk.

„Szerintem kijelenthetjük, hogy

ahol a kávé nem jó, ott az étel sem lesz az.

Pedig ma már igazán nem nehéz megbízható minőségű kávét csinálni, hála az automata kávégépeknek, amelyek kávékapszulákból egy gombnyomásra kiváló kávét készítenek. Ez azt jelenti, hogy az adott étteremnek sem feltétlenül van szüksége szakképzett munkaerőre vagy különleges tárolási technikákra a mindig jó feketéhez” – véli a mesterszakács.

Sokan azt gondolják, az éttermek sikere a finom ételekben, profi kiszolgálásban és a helyiség hangulatában rejlik. Ma már azonban ennél is sokkal több kell. Egy jó étteremnek nem csak finom ételekre és borokra, hanem kiváló kávéra is szüksége van.

csúcsgasztronómia gasztronómia kávé
Kapcsolódó cikkek