Közélet

Irán bővíti urándúsító kapacitását

Irán megkezdi urándúsító kapacitásának bővítését, miközben újabb külföldi cégek jelentették be, hogy elhagyják az országot az amerikai szankciók miatt.

A francia PSA autóipari csoport után tegnap az amerikai Procter & Gamble jelentette be, hogy kivonul az iráni piacról, miután Donald Trump amerikai elnök felmondta a 2015-ös atomalkut, és újra életbe léptette a szankciókat. A PSA közleménye szerint megkezdték iráni tevékenységük felfüggesztését, s a francia kormány közreműködésével megpróbálnak felmentést kicsikarni az amerikai hatóságoktól a szankciók alól. Ebben reménykedik a Total is, bár az esélyét „igen csekélynek” tartja a francia olajipari vállalat vezetője.

A PSA és a Renault az elsők között jelent meg az iráni piacon az atomalku megkötése után, előbbi 2016-ban két közös vállalatot hozott létre a Khodróval és a Saipával. A PSA tavaly 445 ezer autót adott el Iránban, amely így ugyan a cégcsoport egyik legnagyobb külföldi piaca lett, de a szám a teljes eladások 1 százalékát sem éri el – emlékeztetett a France 24 rádió. Bár a PSA 1991 óta nincs jelen az amerikai piacon, idén januárban jelezte, hogy az Egyesült Államok több nagyvárosában tervez autómegosztó szolgáltatást indítani.

A francia PSA autógyár 2016-ban jelent meg az iráni piacon, csak két évig tartott a történet
Fotó: AFP/ Atta Kenare

Irán jelentősebb partnerei közül India hivatalosan nem tartja kötelezőnek az amerikai szankciókat, a vállalatok azonban maguk döntenek arról, hogy mit tesznek. A világ legnagyobb, napi 1,4 millió hordónyi olaj feldolgozására képes finomítókomplexumának tulajdonosa, a Reliance (a Reuters értesülése szerint) tiszteletben tartja a szankciókat, és azt tervezi, hogy októberben vagy novemberben leállítja az olajimportot a perzsa államból.

A Mukesh Ambani tulajdonában lévő cég tavaly az előző évinél 45 százalékkal több, napi 67 ezer hordó olajat szerzett be Iránból, ez idén január és április között napi 96 ezer hordóra emelkedett.

Az állami tulajdonban lévő Bharat Petroleum azonban a szankciófenyegetés ellenére plusz 1 millió hordó olajat rendelt meg júniusra a National Iranian Oiltól. A Reuters ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy Teherán beleegyezett: 2018–19-ben szinte ingyen szállítja az olajat az indiai finomítóknak, ami jelentősen csökkenti a költségeket, a szankciók egy része pedig csak november 4-én lép életbe.

Az amerikai cégeket kötik meg elsősorban a büntetőintézkedések, a Cincinnati székhelyű Procter & Gamble is befejezi termékei forgalmazását Iránban – mondta el a helyi Business Couriernek a vállalat szóvivője. A cégnek nincs gyára és elosztóközpontja Iránban, a termékeit nagykereskedőkön keresztül forgalmazza. A lap szerint

nem tudni, mennyi bevétele származik a Procter & Gamble-nek a perzsa államból, de 2009–10-ben 115 millió dollárt tett ki a forgalom, ami a következő évben a szankciók miatt 15 millióra esett vissza.

A büntetőintézkedések miatt a Nike sem láthatja el cipővel az oroszországi labdarúgó-világbajnokságon részt vevő iráni válogatottat, ám legfőbb riválisa, a német Adidas biztosítja a csapat számára a mezeket.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Egyesült Államok iráni atomegyezmény SZANKCIÓ Irán
Kapcsolódó cikkek