Közélet

Az NFL a világ legjövedelmezőbb ligája

Kétségtelen, hogy a jelenkor legnagyobb gazdasági értékű sportligája az NFL. A hét végén rajtoló bajnokság bevételeinek több mint a fele a televíziós jogok értékesítéséből származik.

A z NFL nemzeti televíziós „csomópontja” az ESPN, a csatorna 15,2 milliárd dolláros közvetítési jogot szerzett magának. A szövetség további 7 milliárddal számolhat szponzorszerződésekből, jegyértékesítésekből és ajándéktárgyakból. A tévés közvetítés sok szereplőnek lehet rendkívül jövedelmező, a tavalyi szezon nyitómeccsét is csaknem 25 millióan nézték, az első forduló összesített nézettsége pedig jóval meghaladta a 160 milliót. Az NFL olyannyira a tévétársaságok felett áll, hogy nincsenek is nagyon alkupozícióban.

A csütörtöki csomagot például 2014-ben a CBS nyerte el, 275 millió dollárt rakott le érte az asztalra, 2015-ben pedig már 300 milliót.

Nem véletlen, hogy az NFL hivatalos szponzorai között a legtöbb az ételt és italt forgalmazó cég. A liga által elvégzett kutatás kimutatta, hogy a legtöbb nézőt pizza- és sörreklámmal kötik le, így a majdnem 1,5 milliárd dolláros szponzorbevétel olyan cégektől származik, mint a Pizza Hut és a Budweiser.

A liga csapatai közül messze a Dallas Cowboys a legértékesebb 4,2 milliárd dollár körüli értékkel, az „Amerika csapatának” aposztrofált klub 700 millió dolláros forgalmat generált a tavalyi szezonban.

Összehasonlításképpen: a labdarúgócsapatok közül a Manchester United érte el elsőként a 3,8 milliárd dolláros értéket, a Real Madrid 3,66, a Barcelona pedig 3,4 milliárddal követi a vörös ördögöket.

Fotó: AFP

A Cowboys sikerének titka a topjátékosokkal kapcsolatban folytatott mar­ketingtevékenység, ugyanis tör­té­nete során minden szezonban volt legalább egy olyan játékosa, akit kiemelt reklámarcként kezelt, s a dallasiak nagy munkát fektettek abba, hogy ha már az eredményesség hiányzik, a reklámok révén a gazdasági szegmens dübörögjön. Ha csak az utóbbi éveket nézzük, Dez Bryant, Tony Romo, DeMarcus Ware, Jason Witten mind-mind olyan sztárok, akiknek neve erősen összeforrt a klubbal.

A klubok persze leginkább irányítóikra építik arculatukat, elég, ha csak a New England Patriots legendájára, Tom Bradyre gondolunk. Brady mögött olyan cégek állnak, mint a Tag Heuer, az Under Armour, a Cadillac, az Intel és a Nike.

Ennek fényében igencsak meglepő, hogy Tom Brady a kanyarban sincs a liga legjobban fizetett irányítóinak listáján. 2018-ban csak a 14. helyet foglalja el a rangsorban a maga 20,5 millió dolláros éves fizetésével.

Tom Brady
Fotó: AFP

Az éllovas Jimmy Garoppolo, a San Francisco 49ers klasszisa 27,5 millióval, második a detroiti Matthew Stafford kerek 27 millióval, a képzeletbeli dobogó alsó fokán pedig a Raiders 25 milliót kereső irányítója, Derek Carr található. A nagyobb nevek közül a pittsbur­ghi Ben Roethlisberger „csak” 21,8, Eli Manning a Giantsből pedig 21 milliót kaszál évente.

Óriási különbség van azonban az NFL játékosainak és a labdarúgás kiemelkedő alakjainak közösségi médiás megjelenéseiben.

Az Amerikában meglehetősen nép­szerű Twitter királya a Seattle Seahawks irányítója, Russell Wilson 5,45 millió követővel, míg Cristiano Ronaldo 74,3 millió rajongóval rendelkezik ezen a platformon.

A legnépszerűbb Dallas Cowboysnak 3,71 millió követője van, a Real Madridnak 30,8 millió. Vagyis hiába hangoztatják az amerikai sportrajongók, hogy „soccer is not football”, azaz a tojáslabdás az igazi foci.

sportgazdaság Tom Brady NFL ESPN Dallas Cowboys
Kapcsolódó cikkek