BUX 51,456.86
-0.02%
BUMIX 4,288.41
-0.74%
CETOP20 2,286.44
0.00%
OTP 17,740
-0.28%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
-0.26%
0.00%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,565
0.00%
RABA 1,375
0.00%
0.00%
+0.97%
0.00%
0.00%
-3.43%
+3.10%
-0.24%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
-0.42%
MOL 2,428
+0.50%
-0.16%
ALTEO 1,700
0.00%
0.00%
+0.41%
EHEP 1,750
-0.85%
0.00%
-1.08%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
+0.59%
+2.76%
0.00%
SunDell 38,800
0.00%
-2.50%
0.00%
0.00%
0.00%
NUTEX 16.78
-0.24%
Forrás
RND Solutions
Közélet

Valami nem stimmel a zeneiparban

A nemek közötti szakadékra mutatott rá a BBC kutatása, amely szerint a tavalyi toplistás popzenei számok előadói között háromszor annyi férfi volt, mint nő.

A brit hivatalos toplistán szereplő száz legnépszerűbb számot 2018-ban 91 férfi előadó vagy férfiakból álló együttes és csak 30 női előadó jegyezte.

Az olyan énekesek sikere ellenére, mint Dua Lipa és Ariana Grande, a nemek közötti szakadék tovább nőtt az elmúlt évtizedben.

A tavalyi száz legnépszerűbb dalból csupán 13 olyan szerepelt a toplistán, amelyet kizárólag nők adtak elő, míg 2008-ban még csaknem a háromszorosa, 35 ilyen szám volt.

Rita Ora és Bebe Rexha menedzsere, Sarah Stennett szerint ez a hatalmas szakadék elfogadhatatlan. „Nem hiszem, hogy a közönség azt mondja: több férfit akarunk hallgatni, mint nőt. Egyszerűen nincs választásuk”.

Ariana Grande azon kevés női előadók egyike, aki talpon tud maradni a zeneiparban

A BBC kutatása szerint a brit toplistákon nincs kevesebb a nő, mint tíz éve, 2008-ban és 2018-ban is 30 női előadó szerepelt a száz legkelendőbb szám listáján.

A férfi előadók száma viszont 50 százalékkal nőtt, mivel a vezető popszámok esetében nagyon gyakori lett, hogy két popsztár együttműködéséből születnek.

Ennek a divatnak köszönhetően miközben 2008-ban 59 férfi, 2018-ban már 91 férfi előadó jegyezte a százas listát. A nemek közötti szakadék tágulása tehát ezzel magyarázható.

A kutatás azt is kiderítette, hogy az olyan popsikerek száma, amelyeket női és férfi előadók is jegyeznek, 10-ről 25-re nőtt. Tehát a nő és férfi előadókkal készült dalok száma is felülmúlta a csak egy női előadó által jegyzett dalok számát.

Az elemzés szerint a férfi előadók gyakrabban működnek együtt férfi előadókkal, miközben a női előadók csak ritkán, és ha ez elő is fordul, az együttműködésből születő szám nem lesz annyira népszerű.

A százas toplistán egyetlen olyan szám sincs, amelyik két női popsztár együttműködésével készült volna.

Ez egyébként már 2008-ban is így volt.

Ed Sheeran a jelekor egyik legnépszerűbb előadója
Fotó: AFP

A popzenében mindig is jelen volt ez a nemek közötti kiegyenlítetlenség, elég visszatekinteni az elmúlt hatvan év legnagyobb sztárjaira.

A popzenei együttműködések egyik oka, hogy a streaming korszakban ez jó módja egymás rajongóinak elérésére. Az együttműködő sztárok gyakran más-más zsánerű zenét képviselnek. A férfi mezőnyt erősíti az is, hogy a toplistás számok között sok a dance és a rap, s ezek előadói dominánsan férfiak. A dance-számok vokalistái ugyan sokszor nők, de a DJ-k, a producerek, énekesek, akikkel megjelennek, szinte mindig férfiak.

Sarah Stennett zenei menedzser, a First Access Entertainment vezetője számára nem meglepőek az adatok: mint mondta, nem is az egyéneken múlik, akik a zeneipart működtetik, a nemek közötti szakadékot rendszerszintű hiba okozza.

Stennett szerint a nőket alábecsülik, pedig nem kevés elszántság kell ahhoz, hogy zenét csináljanak, különösen mivel a felvételeket is férfiakkal készítik, akik esetleg lekezelően bánnak velük.

A zeneipari egyensúly helyreállítására közös erőfeszítéseket kell tenni – hangsúlyozta.

Lehet, hogy a problémák a stúdiókban kezdődnek?
Fotó: Shutterstock

Lara Baker, a zeneipar genderszakértője szerint is régóta tapasztalható a nemi kiegyenlítetlenség a toplistákon, de a jelenlegi adatok már aggodalomra adnak okot. Mint mondta: a streaming platformoknak, a fesztiváloknak és a rádióknak a jelenleginél nagyobb figyelmet kellene fordítania a női és férfi előadók egyenlő arányú megjelenésére.

Sem az étvágyból sem a tehetségekből nincs hiány, ha arról van szó, hogy nők szereznek és csinálnak zenét, tehát nyilvánvaló, hogy jelenleg egy elavult, előítéletes ágazatról van szó, amelyben együtt kell működni ahhoz, hogy javuljon a nemi egyensúly

– jelentette ki.

Kapcsolódó cikkek