A koronavírus-járvány terjedése miatt a magyar kormány először a felsőoktatási intézményeknek rendelte el a távoktatást, majd a kollégiumokat is el kellett hagyniuk a tanulóknak, végül döntött
az új munkarend, vagyis az iskolákban a tantermen kívüli, digitális munkarend bevezetéséről,
amely március 16-tól lépett életbe. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy
a tanulók hétfőtől nem léphetnek iskolájuk területére. A tananyag kiosztása, a dolgozatírás és órai felelet online, vagy olyan módon folytatódik, amely nem igényel személyes találkozást.
A felsőoktatásban résztvevő diákok többségének még egyszerű feladat az otthoni tanulás, mivel számos segédanyagot korábban is online tudták elérni érni, azonban közoktatásban tanulóknak ez egy új kihívás lesz. Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) felhívta a figyelmet arra, hogy a diákok felügyeletét a szülők, a családok, a szomszédok bevonásával, kis csoportokban célszerű megszervezni. A minisztérium hozzátette, hogy a felügyeletet nem javasolt a nagyszülőkre bízni, hiszen ők a legkitettebbek a vírusnak.
A digitális átállás nem fog egy hétvége alatt megvalósulni, egyelőre az igazgatási kereteket tudták megteremteni az útmutatóval és az intézményvezetőknek szóló iránymutatással.
Maruzs Zoltán köznevelési államtitkár a közmédiában elmondta, hogy hétfőn és kedden monitorozzák a hétvégén átállított rendszert, például figyelik, hány gyerek maradt otthon és mennyi felügyeletéről kell az iskolákban gondoskodni, milyen az egyes oldalak látogatottsága. Ahol döccenőt látnak, beavatkoznak. Emellett tervezik frissíteni a módszertani útmutatót is.
Elmondta, hogy a hétvégén megnyitott rendszerek – amelyeket az Oktatási Hivatal oldalán közzétett módszertani útmutatóban vettek számba – ingyenesen használhatók a világ bármely részéről.
Tehát nincsenek kizárólagos utasítások arra vonatkozón, hogy mely platformokkal kell a távoktatást megvalósítani, a hivatal összesen 35 digitális tartalmat ajánl a tanárok figyelmében.
Magyarországon és külföldön is hosszú évek óta számtalan digitális program elérhető és a különleges helyzet miatt egyre több kezdeményezés igyekszik a diákok otthoni tanulását segíteni.
Az AMANOBA megalkotói önkéntesek, többségük valamilyen formában kapcsolódik a magyar startup-szcénához, és úgy gondolták, hogy összefognak annak érdekében, hogy minél több család számára kivitelezhető legyen a távoktatás.
Többféle módon próbálunk segíteni. Deklarált célunk, hogy egy strukturált tudásbázist hozzunk létre, bemutassuk a megfelelő technikai és módszertani eszközöket, legjobb gyakorlatokat
– olvasható a kezdeményezés oldalán.
https://www.youtube.com/watch?v=VFsvhbDK3r4&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3--N62VGxl20oOYyVt3JSztgKvX_00Jcn6_i_XJKahXAjPSpptv23vFFY
Hamarosan megkezdik az ehhez kapcsolódó tartalomgyártást is, tehát oktatóvideókat is készítenek majd. Emellett számos techcég vette fel velük a kapcsolatot, és felajánlotta például, hogy ha szükséges és lehetséges, erőforrásokat bocsát a rendelkezésükre. Az önkéntesek a tanárokkal együtt most is folyamatosan dolgoznak, az első interjú-körrel napokon belül végezhetnek, és ezek alapján már a jövő héten elkezdhetik az első videótartalmak gyártását. A honlapuk már működik (amanoba.com) és már létrehozták a Facebook-csoportukat is.
Az iskolák megsegítésére a VisionTeam műtermük kisebb helységeit átalakították személyes oktató stúdiókká, azon tanároknak, vagy segítőknek, akik nem rendelkeznek megfelelő technikai felszereléssel, továbbá elkezdtek közösen dolgozni az Amanoba csapatával. Kedden már három iskolával vették fel a kapcsolatot:
A produkciós cég közlése szerint kérnek minden iskolát, hogy gyűjtsék össze az igényeket. Lehet tanároknak, diákoknak is igényelni:
Már több mint 55 iskolánál járunk, az adatok feldolgozása folyamatosan történik. Sajnos nem mindenkinek tudunk majd segíteni, de bízunk filmes kollégáink támogatásában is, reméljük folyamatosan nőni fog a felajánlott eszközök és támogatások mennyisége
– írják.
Jelen történések tükrében érdemes feltérképeznünk, milyen online tanítási/tanulási lehetőségek állnak rendelkezésünkre, ha szükség kerül rá. Milyen ingyenes platformok érhetők el, milyen digitális eszközök lehetnek hasznosak ilyenkor? Hogyan értékeljünk online?
– teszi fel a kérdést moderniskola.hu. Ajánlásaikban szerepel a videókonferencia használata, videók készítése, képernyőképek felvétele: a tananyag bemutatására, vagy elkészített tanulói feladatok bemutatására. Hasznos online eszközök közé sorolják a játékos feladatok elkészítéséhez (nemcsak a pedagógus hozhat létre feladatsort, hanem a diákok is, sőt hatékonyabb, ha a tanulók készítenek ilyeneket egymásnak) a Quizizz, a Quizlet, a Edpuzzle vagy a Flipgrid használatát is.
A felsőoktatásban a legnagyobb neves külföldi iskolák közül, mint a Harvard, a Princeton vagy a Yale is korábban már számos ingyenes online-tanfolyamot elérhetővé tett:
eddig összesen 500 kurzust, mint a programozás, az egészség és orvostudomány vagy a művészeti és dizájn területén is.
Továbbá számos oldalon teljesen ingyen lehet nyelveket tanulni, részt lehet venni online egyetemi kurzusokon.
Az otthon tanuló diákokat, a közmédia számos oktatási tartalmát – amíg a helyzet indokolja – az M5 kulturális csatorna napi műsorában sugározza.
https://www.youtube.com/watch?v=tZExXT3KL4I
Az MTVA közleménye szerint minden hétköznap reggel 8.00-tól 14.30-ig a következő tematikájú műsorokkal készülnek:
Az oktatási sáv hétköznap 14.30-kor végződik. A műsorok elérhetőek lesznek a Médiaklikk oldalon is.
Magyarországon jelenleg több mint 1500 gimnázium, 500 szakközépiskola és 3300 általános iskola és több mint 60 felsőoktatási intézmény működik: a 2018/2019-es tanévben 1 millió 669 ezer gyermek és fiatal – az érintett 3–22 éves korosztály 85,8 százaléka – vett részt a köznevelés és felsőoktatás különböző szintű nappali képzéseiben.
Elhalasztják az Eb-t. Már 50 fertőzött van hazánkban. Keddtől a Liszt Ferenc Repülőtéren sem léphetnek be Magyarországra a külföldi állampolgárok. Az Audi után az Opel is bejelentette a leállást. Újabb történelmi mélyponton járt a forint.
A keddi fejleményekről folyamatosan frissülő cikkünkben is olvashat!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.