Tavasztól a pedagógusok többsége hagyományos tanrendben, digitálisan pedig 19 százalékuk oktatna, a hibrid tanítást pedig a negyedük választaná.
Koncsek Rita
2021.01.26, 14:48
Megosztom a cikket
A pedagógusok körében magasabb az oltási hajlandóság, mint a magyar társadalomban,
43 százalékuk biztosra ígéri, hogy beoltatja magát valamelyik vakcinával
– egyebek mellett ez derült ki abból a reprezentatív felmérésből, amelyet a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) végezett a 21 Kutatóközpont. Fényes Csongor elemzője elmondta, a 2020 decemberében és 2021 januárjában végezték a felmérést.
Az adatok alapján a válaszadó pedagógusok 70 százaléka részt vett a 2020. november-decemberi koronavírus-teszteléseken. Kitért arra is: az őszi Covid-hullámban többen fertőződtek meg, mint tavasszal, a megkérdezettek mintegy
20 százaléka számolt be arról, hogy igazoltan elkapta a vírust.
A koronavírus járvány magyarországi megjelenése óta eltelt időszakban a válaszadó pedagógusok 89 százaléka tanított digitális platformon. Ugyanakkor a pedagógus társadalom megosztottnak tűnik abban a kérdésben, hogy milyen platformon lenne érdemes a tavaszi félévben oktatni. Többségük (56 százalékuk) hagyományos tanrendben oktatna tavasszal, teljes digitális tanrendet a pedagógusok 19 százaléka választaná, hibrid – vagyis online és offline formában egyaránt – a válaszadók negyede végezné oktatói, nevelői munkáját.
Szabó Zsuzsa, a PSZ elnöke rámutatott:
egyre több pedagógus jelzett kimerültséget és fáradtságot. Kifejtette: a heti 40 órában dolgozó más munkavállalókhoz képest a pedagógusok átlagosan 55 óra felett teljesítenek, és sokszor a járvány miatt megbetegedett kollégákat is helyettesíteni kell.
A PSZ évek óta jelzi a kormánynak, hogy mennyire leterheltek a pedagógusoknak, és eközben mennyire alacsonyak a bérek – mondta, felidézve: azt kérték a kormánytól, hogy egyszeri 100 ezer forinttal ismerjék el a pedagógusok rendkívüli erőfeszítéseit; ezt nem kapták meg, de azóta is kérik.
Szabó Zsuzsa szorgalmazta, hogy a pedagógusok az oltási tervben kerüljenek előre, sok a személyes kapcsolat, kiemelten kell kezelni ezt a társadalmi csoportot. „Hihetetlenül fontos”, hogy nem szabad tovább terhelni a pedagógusokat és az oktatásban dolgozókat.
A digitális távoktatás időszaka alatt a pedagógusok 84 százaléka rendelkezett saját digitális eszközzel, amiről el tudta látni munkáját, feladatait.
Fotó: AFP
Az eszköztár önmagában nem tűnik mindig elegendőnek ahhoz, hogy az oktatók maradéktalanul át tudják adni a tananyagot a diákjaiknak. A megkérdezettek döntő többsége (53 százalék) értékelte úgy, hogy éppen csak elégségesek jelen digitális kompetenciái ahhoz, hogy alapszinten el tudják látni munkájukat. Az oktatók 7 százaléka számolt be arról, hogy nem tudta munkáját maradéktalanul elvégezni, digitális készségek hiányában.
55 százaléknak volt valamilyen informatikai problémája a digitális átállás során, a pedagógusok 27 százaléka mondta, hogy több digitális eszközt csempészne később is a tanítás folyamatába.
A felmérés szerint a digitális tanrendre való átállás leginkább az idősebb pedagógusoknak okozott gondot. Az átállás emellett azokat a diákokat érintette hátrányosan, akiknek sem az eszköztára, sem a kompetenciája nem volt megfelelő. A gimnáziumokban ugyanakkor a pedagógusok beszámolója szerint a diákoknak nem okozott akkora gondot az átállás, mint a szakiskolákban, szakközépiskolákban, és az általános iskolákban.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.