Idén más lesz a Black Friday, mint ahogyan korábban megszokhattuk – figyelmeztetnek a Millennial Money vállalat szakértői, akik az amerikai piacot elemezték. 

A november 26-ra eső akcióról már elhíresült, hogy eszeveszett tülekedés jellemzi a termékekért folyó harcot, főleg a tengerentúlon. Az egyik legfontosabb változás, hogy 

ez is kezd átszorulni az online térbe,

és az emberek akkor mennek be fizikailag az üzletbe, ha csak ott tudják beszerezni a kívánt árut, vagy annyival alá kínálnak a webshopon elérhetőnek. 

Bár az áruházaknak ünnep ez az esemény, a beszerzéssel akadhatnak gondok, például valószínűleg 

hiány lesz bútorokból, játékokból és könyvekből.

A nagyobb láncolatok már beharangozták, hogy addig kezdjenek el karácsonyi ajándékot vásárolni, ameddig még elérhető a kínálat.

A kereskedők most a slágertermékek forgalmazására koncentrálnak, már nem a hatalmas választék az elsődleges cél – mondta Mathew Isaac, a Seattle-i Egyetem marketingprofesszora, aki szerint a vásárlók most nem válogathatnak annyi méretből, színből és stílusból.

Fotó: CRIS FAGA / AFP

A Black Friday még mindig lázban tartja az embereket, de spórolósabbak lesznek idén a vásárlók. A pandémia óta jobban tartanak a tömegtől, és inkább azt preferálják, ha az otthonuk kényelméből válogathatnak. 

Az impulzusvásárlás helyett több időt fordítanak a kutatómunkára, hogy ár-érték alapján összehasonlítsák a kiszemelt portékát

vélekedik Donna Hoffman, a George Washington School of Business marketingprofesszora.

Ez a fejlemény maga után vonja, hogy nem lesz szükség az extra hosszú nyitvatartásra, és hamarabb zárnak majd az üzletek.

Újdonság az is, hogy a nagy plázák és a tucattermékek mellett előtérbe kerülnek a kisvállalkozások. 

A vásárlók szeretnék támogatni a koronavírus miatt nehéz helyzetbe került családi vállalkozásokat, vadásznak az egyedi termékekre, és már a fenntarthatóság is szemponttá vált.

Mi a helyzet itthon?

Visszafogottabb költekezés várható. Az idei Black Friday-leárazáskor – amely a legtöbb kereskedőnél több hét is lehet – 34 ezer forintot tervezünk költeni, 6 ezerrel kevesebbet, mint tavaly. A nadrágszíj meghúzása főként a szórakoztatóelektronikai szegmensnek fájhat, a barkácstermékek és kerti áruk iránti kereslet viszont tovább nőhet.