2020-ban a Meta bejelentette, hogy nem engedi, hogy az állami médiumok hirdetéseket vásároljanak az Egyesült Államokban, ezek a csatornák azonban továbbra is vásárolhatnak olyan hirdetéseket, amelyek a külföldi felhasználókat célozzák meg. A CGTN kínai állami hírszolgáltató hirdetései a Meta tulajdonában lévő Facebookon futnak, és oroszbarát beszédtémákat hirdet – számolt be az Axios.

A CGTN a Kínai Kommunista Párt ellenőrzése alá tartozó Kínai Központi Televízió (CCTV) tulajdonában lévő nemzetközi hírcsatorna, amely világszerte 1,2 milliárd embert ér el. 2021-ben az Egyesült Királyság visszavonta a műsorszolgáltatási engedélyét, 2019-ben pedig a CGTN America külföldi ügynökként regisztráltatta magát az Egyesült Államokban. 

Egy keresés alapján kiderült, hogy a CGTN hirdetéseinek egy része hongkongi, azerbajdzsáni, kazahsztáni, üzbegisztáni, türkmenisztáni és tádzsikisztáni felhasználókat ért el.

A reklámok nagy része oroszbarát, NATO-ellenes beszédtémákat hirdetett, elbagatellizálva Oroszország felelősségét a háború kirobbantását illetően.

A kínai média az orosz propagandát hirdette a háborúval kapcsolatban, és szisztematikusan felerősítette a Putyin-párti beszédtémákat – mondta az Axios munkatársa, Bethany Allen-Ebrahimian.

Fotó: Shutterstock

Más közösségi oldalak, például a Twitter 2019-ben minden államilag támogatott csatornát eltiltott a hirdetésvásárlástól, emellett a TikTok videómegosztó alkalmazás is tiltja a politikai hirdetéseket. A Meta platformjai blokkolva vannak Kínában, azonban a kínai állami média a Twitterrel együtt a Facebook lelkes felhasználója. Laura Edelson, az online álhírek szakértője elmondta, hogy míg a Meta megvédi az amerikai felhasználókat az állami média álhíreitől, 

a világ többi része is hasonló védelmet érdemel a kínai állami médiához hasonló szereplőkkel szemben.

A Facebook egy globális platform, és ez a konfliktus mindenkit érint.  A szabályok a globális stabilitás szempontjából fontosak, és fontos, hogy mindenhol érvényesüljenek.

– mondta.

A CGTN hirdetéseivel kapcsolatban Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős elnöke újságíróknak nyilatkozva elismerte, hogy a vállalatnak nehéz egyensúlyozni a szabad információáramlás elősegítése és a dezinformáció megfékezése között:

Teljesen példátlan helyzetben vagyunk... ezért nemcsak mi, hanem sokan mások is kénytelenek jelenleg ezeket a meglehetősen kivételes intézkedéseket meghozni a technológiai szektorban

 – fogalmazott.

A világméretű konfliktusok továbbra is azt mutatják, hogy az online óriásvállalatok számára milyen kihívás a platformjaikat megfelelően moderálni, és azt megakadályozni, hogy a reklámokért fizető szervezetek propagandát vagy valótlanságokat terjesszenek.