2020-ban a Meta bejelentette, hogy nem engedi, hogy az állami médiumok hirdetéseket vásároljanak az Egyesült Államokban, ezek a csatornák azonban továbbra is vásárolhatnak olyan hirdetéseket, amelyek a külföldi felhasználókat célozzák meg. A CGTN kínai állami hírszolgáltató hirdetései a Meta tulajdonában lévő Facebookon futnak, és oroszbarát beszédtémákat hirdet – számolt be az Axios.
A CGTN a Kínai Kommunista Párt ellenőrzése alá tartozó Kínai Központi Televízió (CCTV) tulajdonában lévő nemzetközi hírcsatorna, amely világszerte 1,2 milliárd embert ér el. 2021-ben az Egyesült Királyság visszavonta a műsorszolgáltatási engedélyét, 2019-ben pedig a CGTN America külföldi ügynökként regisztráltatta magát az Egyesült Államokban.
Egy keresés alapján kiderült, hogy a CGTN hirdetéseinek egy része hongkongi, azerbajdzsáni, kazahsztáni, üzbegisztáni, türkmenisztáni és tádzsikisztáni felhasználókat ért el.
A reklámok nagy része oroszbarát, NATO-ellenes beszédtémákat hirdetett, elbagatellizálva Oroszország felelősségét a háború kirobbantását illetően.
A kínai média az orosz propagandát hirdette a háborúval kapcsolatban, és szisztematikusan felerősítette a Putyin-párti beszédtémákat – mondta az Axios munkatársa, Bethany Allen-Ebrahimian.
Más közösségi oldalak, például a Twitter 2019-ben minden államilag támogatott csatornát eltiltott a hirdetésvásárlástól, emellett a TikTok videómegosztó alkalmazás is tiltja a politikai hirdetéseket. A Meta platformjai blokkolva vannak Kínában, azonban a kínai állami média a Twitterrel együtt a Facebook lelkes felhasználója. Laura Edelson, az online álhírek szakértője elmondta, hogy míg a Meta megvédi az amerikai felhasználókat az állami média álhíreitől,
a világ többi része is hasonló védelmet érdemel a kínai állami médiához hasonló szereplőkkel szemben.
A Facebook egy globális platform, és ez a konfliktus mindenkit érint. A szabályok a globális stabilitás szempontjából fontosak, és fontos, hogy mindenhol érvényesüljenek.
– mondta.
A CGTN hirdetéseivel kapcsolatban Nick Clegg, a Meta globális ügyekért felelős elnöke újságíróknak nyilatkozva elismerte, hogy a vállalatnak nehéz egyensúlyozni a szabad információáramlás elősegítése és a dezinformáció megfékezése között:
Teljesen példátlan helyzetben vagyunk... ezért nemcsak mi, hanem sokan mások is kénytelenek jelenleg ezeket a meglehetősen kivételes intézkedéseket meghozni a technológiai szektorban
– fogalmazott.
A világméretű konfliktusok továbbra is azt mutatják, hogy az online óriásvállalatok számára milyen kihívás a platformjaikat megfelelően moderálni, és azt megakadályozni, hogy a reklámokért fizető szervezetek propagandát vagy valótlanságokat terjesszenek.