Hetvenöt év után a héten elkezdték bontani Siófokon a sokak által ismert és szeretett Sió-zsilipet
– írja a SON.
A Balaton ingadozó vízszintjét többször próbálták szabályozni a történelem folyamán.
A 19. században készült tervek a Balaton vízszintjének szabályozására a következő célokat szolgálták:
- hajóút kialakítása, mely a tavat a Dunával köti össze,
- a Balaton körüli mocsarak, berkek lecsapolása, bevonásuk a mezőgazdasági művelésbe,
- a balatonfüredi kikötőhely biztonságosabbá tétele,
- a Budapestet az Adriával összekötő vasútvonal mentesítése a víz- és jégkároktól.
A zsilip bővítése és korszerűsítése az 1940-es években már időszerűvé vált, de a tervezési munkálatokat a második világháború félbeszakította. 1947. szeptember 22-én helyezték üzembe az új zsilipet. A hajózsilip 83,5 méter hosszú, 12 méter széles, 1200 tonnás uszályok és hajók átbocsátására alkalmas. A vízlépcső 2,5 méteres szintkülönbséget képes biztosítani a Sió és a Balaton között.
Ezt a hetvenöt évig szolgáló zsiliprendszert bontják most el, hogy
egy új, turistalátványosságként is szolgáló zsilip vegye át a helyét.