Hetvenöt év után a héten elkezdték bontani Siófokon a sokak által ismert és szeretett Sió-zsilipet

írja a SON.

Siófok, 2018. szeptember 17.A Balaton vízszintjét szabályozó és nagyobb vízi járművek átemelését szolgáló zsiliprendszer a Sió folyó (csatorna) kezdeti szakaszával.MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítője közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.
Fotó: Jászai Csaba / MTI

A Balaton ingadozó vízszintjét többször próbálták szabályozni a történelem folyamán. 

A 19. században készült tervek a Balaton vízszintjének szabályozására a következő célokat szolgálták:

  • hajóút kialakítása, mely a tavat a Dunával köti össze,
  • a Balaton körüli mocsarak, berkek lecsapolása, bevonásuk a mezőgazdasági művelésbe,
  • a balatonfüredi kikötőhely biztonságosabbá tétele,
  • a Budapestet az Adriával összekötő vasútvonal mentesítése a víz- és jégkároktól.

A zsilip bővítése és korszerűsítése az 1940-es években már időszerűvé vált, de a tervezési munkálatokat a második világháború félbeszakította. 1947. szeptember 22-én helyezték üzembe az új zsilipet. A hajózsilip 83,5 méter hosszú, 12 méter széles, 1200 tonnás uszályok és hajók átbocsátására alkalmas. A vízlépcső 2,5 méteres szintkülönbséget képes biztosítani a Sió és a Balaton között.

Ezt a hetvenöt évig szolgáló zsiliprendszert bontják most el, hogy 

egy új, turistalátványosságként is szolgáló zsilip vegye át a helyét.