Kevés érthetetlenebb dolog történt a televíziós piacon idén nyáron az HBO-nál lezajlott folyamatoknál. Mint ismert: a cégnél gyakorlatilag baltával kezdték irtani a saját sorozatokat és filmeket, köztük például olyan szériákat is eltüntetve, amelyeket csak nemrég mutattak be a közönségnek.
Ilyen volt például a magyar sikersorozat, A besúgó és az Aranyélet is, amely egyik pillanatról a másikra törlődött a cég streamingoldaláról, az HBO Maxról.
Lekerült A besúgó című sorozat és több más tartalom is az HBO MaxrólA besúgóhoz hasonlóan eltűnt több európai és régiós saját gyártás a kínálatból, és nem elérhető már. |
A törléseket előbb azzal magyarázták, hogy az amerikai HBO és a Discovery hamarosan összeolvad, így a 2020-ban startolt Max napjai meg vannak számlálva. Később azonban a tulajdonos Warner Bros. Discovery még nagyobb kaszálásba kezdett, költségcsökkentésre hivatkozva. Így végezte például kukában a kvázi már leforgatott Batgirl című film, de számos olyan sorozatot is töröltek, amelynek már zajlottak a munkálatai.
Egy vagyont költött rá, az utolsó pillanatban mégis lefújta új filmjét a WarnerA Batgirlre 90 millió dollárt költött a stúdió, le is forgatták, mégsem lesz bemutató. |
A CNN – amely egyébként szintén a Warner tulajdona – most megpróbált válaszokat adni arra, hogy mi is állhatott a háttérben. A lap szerint három okkal magyarázhatók a törlések: költségvetési, tartalomváltozási és – amely a leginkább egyértelmű – nézettségi okok miatt tűntek el produkciók. A CNN kiemeli: attól még, hogy az HBO Max saját gyártású sorozatokat adott le, azok sincsenek ingyen. A vetítések után ugyanis jogdíjat fizetnek a stábnak, a szereplőknek.
Évente nagyjából százmillió dollárt takaríthat meg az HBO azzal, hogy több sorozatát is törölte.
A Warner Bros. Discovery egyébként összesen 3 milliárd dolláros költségcsökkentést ígért a befektetőknek, így érthetők ezek a kis lépések is.
Azaz elsősorban olyan sorozatokat tüntettek el, amelyek a nézettség miatt nem tudtak megtérülni, vagy pedig a stáb mérete miatt túl drágák voltak. A kaszának elsősorban a gyermektartalmak estek áldozatául, azért is, mert ezen a területen a versenytársak – például a Netflix és a Disney – sokkal erősebbek, így az HBO Max inkább a felnőtteknek szóló drámasorozatokra és filmekre koncentrál.
A CNN szerint a streaming hátrébb kerülésében az is szerepet játszik, hogy a cégcsoport új vezérigazgatója, David Zaslav elődjével szemben a hagyományosabb bevételi forrásokat részesíti előnyben, mint például a kábeltévés előfizetéseket. Igaz, a számok alapján ez igencsak merész ötletnek tűnik, hiszen streamingszolgáltatókat már többen néznek az Egyesült Államokban, mint hagyományos kábeltévét. Arról, hogy tényleg megéri-e ez a nagy törlés, a CNN-nek nyilatkozó szakértők is csak annyit tudnak mondani: majd az idő eldönti.