Elfogadhatatlan a lengyel kormány számára a belső égésű motorral hajtott autók 2035 utáni betiltása, Varsó mindent megtesz az erről szóló európai uniós rendelet életbe lépése ellen – jelentette ki Mateusz Morawiecki miniszterelnök csütörtökön.

Mateusz Morawiecki Prime Minister Of Poland At The European Council
Prime Minister of Poland Mateusz Morawiecki talks to the media at a standup doorstep media press briefing after the end of the 2-day European Council summit. The Polish PM does a statement, talks about the meeting with the EU leaders and heads of states at the headquarters of the European Union and answers questions from journalists. EUCO in Brussels, Belgium on 24 March 2023  (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto) (Photo by Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: Nicolas Economou / AFP

A lengyel kormányfő arra reagált Facebook közösségi oldalán, hogy az illetékes uniós miniszterek kedden jóváhagyták azt a rendeletet, amelynek értelmében 2035-ig fokozatosan meg kell szüntetni a dízel- és a benzinüzemű új autók értékesítését az Európai Unióban .

A rendelet ellen a lengyel média közlése szerint csak Lengyelország szavazott, tartózkodott a szavazástól Bulgária, Románia és Olaszország.

Varsó olyan zöld átalakítást akar, amely érti és támogatja az uniós tagállamokat, nem pedig rontja gazdaságukat, a lakosok háztartási költségvetését.

A kormányfő bejegyzéséhez csatolt rövidfilmben kiemelik: a rendelet emberek millióit hozza hátrányos helyzetbe a közlekedés terén, és árt a sok külföldi autómárka számára alkatrészeket gyártó lengyel iparnak.

A Fit for 55 csomag részeként elfogadott rendelet egy záradékot tartalmaz, amely arra kötelezi az Európai Bizottságot, hogy 2026-ban értékelje a 2035-re kitűzött kibocsátásmentességi célok elérése felé tett előrelépést, és ha szükséges, vizsgálja felül az elérni kívánt célértékeket.

A varsói kormány arra fogja kérni a bizottságot, hogy 2026-ban alaposan gondolja újra a kérdést. Meggyőződését fejezte ki, hogy addigra az EU-ban megértik ennek a döntésnek az abszurditását

– mondta Grzegorz Puda, az uniós alapokért és regionális politikáért felelős miniszter csütörtökön.

A brüsszeli értekezleten Lengyelországot képviselő Anna Moskwa klímaügyi és környezetvédelmi miniszter keddi sajtókonferenciáján kifogásolta, hogy a rendeletet eredetileg ellenző Németország megállapodott az EB-vel, és végül – annak fejében, hogy a tilalom alól kivonták a szintetikus üzemanyagokat – mégis a dokumentum mellett tette le voksát. A Berlin és Brüsszel közötti megállapodás „átláthatatlan módon jött létre, és kiábrándító” – jelentette ki Moskwa.