Látványosan emelkedett a magánrepülőgépes utazás Európában. Amíg a mindennapi embernek az élet minden terén egyre jobban sulykolják a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének fontosságát, addig egyes társadalmi csoportok ezt figyelmen kívül hagyják. A magánrepülős utazások közel 64 százalékkal emelkedtek, elérve a 572 ezret 2022-ben – derült ki a Greenpeace tanulmányából. 

Women,Getting,Ready,To,Boarding,Private,Jet,At,Airfield3,Women getting ready to boarding private jet at airfield
magánrepülőgép
Fotó: shutterstock

A magángépek használata szakemberek szerint sokkal nagyobb környezetterheléssel jár, mint bármely más utazási forma. A tanulmány rámutatott, hogy a tavalyi utazások több mint 64 százaléka úgynevezett ultra rövid vagyis 750 km alatti távolságot jelentett. Ezt sokkal környezetkímélőbb formában is meg lehetett volna tenni, például vasúton vagy hajóval. 

Az utazások drasztikus emelkedésének száma azért is meghökkentő, mert Európát a tavaly 500 éve nem látott szárazság sújtotta. E környezeti változások egyik fő okának pedig a szén-dioxid-kibocsátás túlzott mértékét tartják. 

Egyértelmű, hogy azonnal csökkenteni kell az olajüzemanyag-alapú közlekedést, kezdve az energiapazarló, ultraszennyező magánrepülőgépek betiltásával, amely semmilyen értéket nem képviselnek az embereknek, mégis terhelik a környezetet károsanyag-kibocsátással, toxikus mikrorészecskékkel és zajjal, károsítva a klímánkat, környezetünket és egészségünket

 – mondta Klara Maria Schenk, a Greenpeace’s Mobility for All kampány képviselője. 

A tanulmány szerint a legtöbb magángépes utazást az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban regisztrálták. Európában ezek legkedveltebb úti célja Nizza, Párizs és Genf volt. 

Emelkedő igények

A magánrepülőgépek iránti kereslet folyamatosan nő. A meghatározó repülőgyártók folyamatosan teljes kapacitáson termelnek, és rekordértékesítéseket érnek el. Az eladások összetételében meghatározó az első alkalommal vásárlók száma. Az emelkedő igények mögött a vagyongyarapodás, az erős utazási igény és a Covidhoz köthető utazási szabályok lazulását említik a szakértők. 

Európában a magángépekhez köthető károsanyag-kibocsátás sokkal gyorsabban nőtt, mint összességében a légiipar által mutatott növekedés az elmúlt években. A Transport & Environment szervezet szerint a magánrepülők 14-szer több szennyezést okoznak egy főre vetítve, mint a kereskedelmi járatok. A vonatokhoz viszonyítva pedig 50-szer környezetszennyezőbbek. 

Egy magángép óránként 2 tonna szén-dioxidot bocsát ki, míg egy átlag ember évente 8,2 tonnát termel. Kutatók már többször is felhívták a figyelmet, hogy gyorsan és tartósan csökkenteni kell üvegházhatású gáz kibocsátását a párizsi egyezményben meghatározott 1,5 Celsius-fokos célérték eléréséhez. 

Az egyezmény célul tűzte ki a globális felmelegedés elleni küzdelmet, amelyet 196 ország írt alá 2015-ben. 

Még a klímacsúcsra is magánrepülővel mennek az uniós vezetők

Nehéz így komolyan venni a sokat hangoztatott elkötelezettséget a klímaváltozás elleni harcban.