BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az európai pilóták háromnegyede időnként alszik repülés közben

A pilóták szerint nincs elegendő pihenőidejük. Egy friss tanulmány rendszerszintű problémákat jelez.

Gyakori mikroalvás a pilótafülkében, elégtelen pihenési lehetőségek a tartós fáradtság megelőzésére, valamint a repülési feladatok kiterjesztése a törvényes maximumon túlra – egy közelmúltban elkészített jelentés igencsak kedvezőtlen képest fest az európai légi közlekedésben tapasztalható állapotokról, különösen a fáradtsággal kapcsolatos kockázatok kezeléséről. A Baines Simmons repülésbiztonsági tanácsadó cég által készített tanulmány 31 ország mintegy 6900 európai pilótájának válaszait elemzi.

Silhouette,Of,Two,Pilots,Walking,In,Airport,Terminal,With,Airplanes
Fotó: Shutterstock

Az EuroCockpit belga portál szerint a jelentés nem csupán a fáradtság erős szintjét tárta fel, hanem olyan strukturális hiányosságokat is, amelyek az európai légitársaságok fáradtsággal kapcsolatos kockázatkezelésében mutatkoznak. A legrosszabbul Írország, Málta, Spanyolország és az Egyesült Királyság légitársaságai teljesítenek.

A júliusban gyűjtött adatok szerint a fáradtság már a nyári csúcsszezon előtt jócskán felgyülemlett a pilótafülkékben. A megkérdezett repülőgép-vezetők közül négyből három arról számolt be, hogy legalább egy mikroalvás bekövetkezett nála a drótmadár üzemeltetése során a válaszadás előtti egy hónapban, és negyedük öt vagy több mikroalvásról számolt be.

A pilóták 72,9 százaléka úgy véli, hogy a feladatok között nincs elég pihenőideje ahhoz, hogy a fáradtságból felépüljön.

A dokumentum a szolgálati idő meghosszabbításának aggasztó tendenciájára is rávilágított. Majdnem minden ötödik pilóta úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt négy hétben kétszer vagy többször használta a parancsnoki mérlegelési jogkört a repülési szolgálati idő meghosszabbítására. Ezenfelül több mint 60 százalékuk aggodalmát fejezte ki a lehetséges negatív hatások miatt.

Ezek aggasztó dolgok, és egyértelmű jelei annak, hogy a fáradtság okozta biztonsági kockázatokat sok európai légitársaság nem kezeli megfelelően

– nyilatkozta Otjan de Bruijn, az Európai Pilótafülke-szövetség elnöke.

A jelentés alig két hónappal azt követően látott napvilágot, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség figyelmeztetett a repülőszemélyzet nyári fáradtságának fokozódására, és felszólította a légitársaságokat: ne hagyatkozzanak arra, hogy a pilóták rendszeresen meghosszabbítsák a maximális repülési időket.

Cropped,Hands,Of,African,Pilot,Flying,A,Commercial,Airplane,,Cockpit
Fotó: Shutterstock

A tanulmány egy másik, strukturálisabb dimenzióra is rámutatott, amely nem csak a nyári időszakra igaz. Az adatok szerint ugyanis az üzemeltetők fáradtsággal kapcsolatos kockázatkezelési intézkedései szinte minden képviselt országban hiányosak, és a rendszerből nagyon hiányzik egy európai szintű egységes szabályozás.

Csodát azonban a mostani dokumentumtól sem várhatunk. Ugyanis a megkérdezett pilóták mindössze 10,8 százaléka válaszolta azt, hogy a korábbi, fáradtságról szóló jelentések hatására a légitársaságuk változtatásokat hajtott volna végre a biztonság javítása érdekében.

Egy hatékony jelentési rendszer nélkül a légitársaság valószínűleg nem fog pontos képet kapni a fáradtság szintjéről, ami megnehezíti számára, hogy a kockázat kezelésére hatékony intézkedéseket vezessen be – foglalta össze a Baines Simmons tanulmánya.

Drága és kevés lesz a repülőjegy, mert zöldítik a légi közlekedést is

A légi közlekedésnek a tisztább üzemanyagokra való átállása megfordíthatja a repülés demokratizálódását, ami magasabb jegyárakat, valamint kevesebb útvonalat és megszűnő légitársaságokat eredményezhet.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.