Bokrétaünnepséget tartottak a Magyar Honvédség pápai bázisrepülőterén, miután lassan indult, de aztán a felgyorsult építkezés után helyére került a CAPF Kombinált Légikikötő tartószerkezetének legmagasabb eleme – számolt be a hétfői eseményről kedden a magyarepitok.hu.
A Strabag projektje tavaly októberben kezdődött, raktár- és irodaépület is készül – és egy torony a teherernyők szárítására, amelyet megtekinthetünk a portál közölte fotógalériában.
A pápai bázisrepülőtér – a nehézlégiszállító repülők hazai bázisa – a Stratégiai Légiszállítási Képességek (SAC) otthona. Ez független, katonai együttműködési programként 12 tagország számára biztosít hozzáférést stratégiai katonai légi szállítási képességhez három Boeing C-17-es teherszállító repülő felhasználásával. SAC program 2008 szeptemberében indult 30 évre, és mára átlépte a 40 ezer repült órát.
Magyarország mellett NATO-tagországok vesznek részt – Bulgária, Észtország, Finnország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia és az USA –, illetve a NATO-csatlakozás küszöbén álló Svédország is a „partnerség a békéért” program részese. A C-17-es flotta létesítményeit, eszközeit és szolgáltatásait a Légiszállítást Kezelő Programiroda szerzi be, kezeli és üzemelteti, és ez nyújt pénzügyi, adminisztratív, logisztikai és helyszíni támogatást a Nehéz Légiszállító Ezred műveleteihez.
Ennek a keretében valósult meg 2016-ban a több hektár területű SAC hangárkomplexum, és az infrastrukturális program következő bővítési üteme a jelen projekt, valamint a reményeik szerint hamarosan induló C-17-es légiszemélyzeti-kiképző létesítmény, az ún. szimulátorépület is.
Egyedülálló létesítmény lesz
Ott Gábor, a Légiszállítást Kezelő Programiroda infrastrukturális és létesítménygazdálkodási részlegének vezetője a portál beszámolója szerint elmondta: a tanulmánytervek készítése után az amerikai légierő tervezési irányelvei alapján kezdték el egy állandó jellegű légi teherszállítási létesítmény kialakítását. Ez a korábbi, ideiglenes sátor funkcióit veszi át, jelentősen kibővítve őket
többek között a teherernyő-szárító toronnyal, ami Magyarországon biztosan, de talán a régióban is egyedülálló létesítmény lesz.
A szerkezet építését augusztus 2-án kezdték el, és 12 hét alatt érték el az épület jelenlegi előrehaladott készültségi állapotát, amelyhez
- 7400 köbméter földet és helyi anyagot mozgattak meg,
- 5400 köbméter töltést építettek vissza,
- 266 tonna betonacélt és
- 1940 köbméter betont építettek be,
- a szerkezetbe pedig 355 tonna szerkezeti acélt telepítettek eddig.