Több mint egy évtizednyi pusztulás után hamarosan megkezdődik a Zadart Kninnel összekötő 95 kilométer hosszú vasútvonal felújítása. A közkedvelt dalmáciai üdülőhelyet a Zágráb–Split fővonallal összekötő pálya lehetővé teszi majd a település gyorsabb és kényelmesebb elérését. A projekt részeként 22 alagutat újítanak fel az új, az eddiginél nagyobb teherbírású sínpályán pedig a vonatok óránként akár 120 kilométeres sebességgel is közlekedhetnek majd.

Sunset,Aerial,View,Of,Croatian,Town,Zadar
Négy év múlva vonatok helyett villamosok fognak közlekedni a zárai kikötő és a belváros között / Fotó: Shutterstock

A szerelvények ráadásul a tervek szerint meg fognak állni a repülőtérnél is, ezzel pedig jelentősen leegyszerűsödik a város megközelítése. A 90 millió euró értékű, teljes egészében uniós pénzből finanszírozott projekt részeként felszámolják továbbá a belvárosi fejállomást, így a vonatok a jövőben a város széli kikötőbe futnak majd be.

Ez azért fontos, mert bár a személyforgalom a vonalon 2014-ben megszűnt, a teherforgalom máig jelentős a belvárosi állomáson, ez pedig sok problémát okoz. A sínek kijjebb helyezésével a horvátok nemcsak tehermentesítik a települést, de jelentős, értékes, tengerparti területeket szabadítanak fel.

A régi sínpárokat viszont nem szedik fel teljesen, csak átalakítják őket. A vonatok helyett azonban 2028-tól villamosok fognak közlekedni a kikötő és a belváros között. Ezzel Zágráb és Eszék után Zadar lesz a harmadik horvát város, melynek utcáin villamos fog járni.

A felszabadult ipari területeken a jövőben a dalmáciai város történetének legnagyobb ingatlanfejlesztési projektje kezdődik, 

ami leginkább a budapesti Rákosrendező projektjéhez hasonlítható. A 70 hektárnyi, túlnyomórészt tengerparti terület fejlesztésére még nincsenek meg a konkrét tervek, de a városvezetése szállodákat és lakásokat kíván kialakítani.

A polgármester egy helyi lapnak azt mondta, szeretné, ha Zadarba nemcsak turisták érkeznének, hanem új lakosok is. Ez azért is fontos, mert a település állandó lakossága az utóbbi években folyamatosan csökkent.