Veszélybe került az angliai Stonehenge, a világ egyik legősibb és leghíresebb építménye, miután a kormány egy alagutat építene a műemlék alatt, amely védelmében számtalan civil szervezet szólalt fel, ugyanis a tervezett alagútépítés nem csak a kövekben, hanem a helyi élővilágban és a közelben lakók életszínvonalában is súlyos károkat okozna – írta a BBC.

Summer Solstice At Stonehenge
Alagutat fúrhatnak a Stonehenge alá / Fotó: Tolga Akmen / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP

Február 19-én a brit Legfelsőbb Bíróság bírája elutasította a délnyugat-angliai Wiltshire-ben található világörökségi helyszín alatt épülő közúti alagút tervei ellen benyújtott jogi kifogást, megnyitva ezzel az utat az Egyesült Királyság egyik legvitatottabb építési projektje előtt.

Sötét nap volt ez hazánk és történelmünk számára. Képzeljük el, ha azt hallanánk, hogy az egyiptomi piramisok fölött elkerülő utat akarnak építeni, vagy a Versailles-i kertek egyik sarkán felüljárót? A kormánynak elment az esze 

– mondta John Adams, az alagútprojekt ellen kampányoló Stonehenge-szövetség elnöke.

Az építkezésről szóló terveket először az 1990-es évek közepén nyújtották be, az Egyesült Királyság nemzeti autópálya-ügynökségének állítása szerint pedig az alagút célja, hogy enyhítsen a forgalmas A303-as út zsúfoltságát, amely a Stonehenge mellett halad el, és jelenleg az autósoknak híres kilátást nyújt a kövekre.

A projekt azonban a kezdetektől fogva kemény ellenállásba ütközött a helyi lakosok, civil szervezetek és az UNESCO részéről, ugyanis az alagút egy továbbra is feltáratlan, régészeti leletekkel zsúfolt földterületen vágna át, az építkezés és az elterelt forgalom megzavarná a természetes élővilágot, a környező településeknek pedig továbbra sem oldódna meg a forgalmi problémája.

Ráadásul az útépítés még a legóvatosabb becslések alapján is több mint 2,5 milliárd fontba kerülne, amely óriási teher lenne a gazdasági problémákkal küzdő Nagy-Britannia számára.

A projekt kritikusai közölték, hogy tovább fognak kampányolni a beruházás ellen, és fenntartják, hogy a meglévő főút kiszélesítése sokkal olcsóbb és ártalmatlanabb lenne, mint egy többéves alagútfúrás.

Hatvan év után került a helyére a Stonehenge egy darabja

Eddig senki sem tudta, hol volt az a több mint egy méter hosszú darab.