Közélet

BYD: lecserélnék a londoni buszflottát a kínaiak – ha hagyják őket

Hipermodern BYD elektromos emeletes buszok váltanák fel 2030-ig a londoni tömegközlekedésben a megszokott, a volt polgármester-miniszterelnökről csak BorisBusnak becézett New Routemastereket. A darabonkénti 182 millió forintos ár ráadásul a BYD-t hozná igen kedvező helyzetbe, csakhogy egy ekkora megrendelésből a politika aligha engedi kihagyni a hazai cégeket.

A kínaiak már bevették London taxis piacát, a Geely csoporthoz tartozó leányvállalatuk, a London Electric Vehicle Company Angliában gyártott járműveivel, most a legendás double-decker flotta megújítására kiírandó pályázatra neveznének be új emeletes elektromos buszukkal, melyet a Szegeden gyárat építő BYD készít majd – de aligha Szegeden. Jóllehet a BYD-nek Komáromban már van egy elektromosbusz-gyára, de a Londonnak szántakat egyenest Kínából hozzák majd be

BYD busz New Routemaster
A ma a londoni utakon közlekedő BYD-buszokat a brit Alexander Denisszel közösen gyártották / Fotó: AFP

A BD11 néven futó prototípust stílszerűen a londoni buszmúzeumban mutatták be a héten, s iparági szakértők elragadtatással beszéltek róla, a verseny potenciális győztesét látják benne, a most a londoni utakon futó dízel-elektromos hibrid hajtású New Routemaster buszok utódját. 

Drága a BYD busza, de olcsón üzemeltethető

A BD11-est egy 532 kilowattórás Blade akkumulátor látja el energiával, ami normális közlekedési körülmények között 640 kilométer megtételéhez lehet elegendő egy feltöltéssel. Ennél több nem is kell, a brit fővárosban szolgáló buszok többségének – vonaltól függően – napi 160–320 kilométer közötti a futásteljesítménye. 

Az akkumulátor hasznos kapacitása 457 kilowattóra. Az emeletes busz energiafogyasztása pedig a jóindulatú számítások szerint 1,45 kilométer per kilowattóra, vagyis a magyar viszonyokra lefordítva és rezsivédett áramtarifával számolva 27,5 forintból hoz ki egy kilométert. 

A kínaiak az akkumulátor elhelyezésével is pluszteljesítményhez jutottak, azt ugyanis az alvázba építették be, így több hely marad az utasoknak, a busz stabilitása is javult a súlypont mélyebbre kerülésével. Nő a hatótávolság is azzal, hogy az elhelyezéssel 8 százalékos súlycsökkenést értek el. A BD11

  • 10,9 méter hosszú,
  • tengelytávja 5,44 méter,
  • szélessége 2,55 méter,
  • magassága pedig 4,3 méter.

Konfigurációtól függően akár 90 utas szállítására is alkalmas. Két 150 kilowattos kerékagymotor hajtja, amelyek összehangolt működésükkel 16 méteresre csökkentik a fordulási kört. A töltés történhet egy opcionális 500 kilowattos áramszedőn (felsővezeték) vagy a szabványos töltőportokon keresztül. 

BYD Shenzhen's bus fleet 100% electric by the end of 2017
Sencsenben már teljesen elektromos a városi buszflotta, ennek egyik főszereplője a BYD / Fotó: Imaginechina via AFP

A BYD autóihoz hasonlóan egyszerre több töltő csatlakoztatására is lehetőség van a töltési sebesség növeléséhez. Az áramszedő töltő két óra alatt képes nulláról teljesen feltölteni a busz akkumulátorát. A BD11-es alapmodellt egyszintes és alacsonyabb kivitelű változattal egészítik majd ki a tervek szerint.

A Transport for London (TfL) megbízásából a fővárosi buszokat üzemeltető Go-Ahead Group a The Sunday Times információi szerint első körben 

száz darabot rendelne a BYD buszából, melynek alapára ugyan 400 ezer font (182 millió forint), 

de még így is százezerrel olcsóbb, mint a BYD egykori partneréből versenytárssá előlépett, brit Alexander Dennis hasonló paraméterekkel rendelkező emeletes busza. A BYD az Alexander Denisszel közösen 1800 buszt gyártott Angliában, de a frigyük nemrég felbomlott, így külön utakon folytatják a buszgyártást. 

A BorisBusok napjai meg vannak számlálva

A kínaiak busza egyébként lehetne olcsóbb is, de a benne szereplő 34 százalékos európai alkatrészarány miatt ez objektíve nem valósítható meg. A TfL az elkövetkező években fokozatosan kivonja a forgalomból a 2017-ig gyártott New Routemastereket, a cél, hogy 2030-ra csak elektromos hajtású járművek maradjanak a flottában.

Boris Johnson
Boris Johnson, a névadó. Választást nyert a flottacsere ígéretével /Fotó: AFP

A londoni szlengben BorisBus és BorisMaster becenéven ismert New Routemasterek 2011-től váltották fel az 1958-től 1968-ig gyártott, elnyűhetetlen dízel AEC Routemastereket, az utóbbiakból 2800 darab készült. 

A BorisBus a becenevét a politikai életből immár kiselejtezett Boris Johnsonról kapta. 

A korábbi miniszterelnök még 2008-ban, a londoni polgármesterségért vívott csatában emelte legfőbb kampánytémájává a teljes buszcserét, amit később pokoli költségek árán, de meg is valósított a New Routemasterekkel.

A most következő teljes flottacserében tehát a kínai BYD versenyelőnyös helyzetben van, ugyanakkor a brit politikai viszonyokat ismerve korántsem vehető biztosra a győzelme. Sokkal valószínűbb, hogy a megrendeléseket valamelyik riválisával megosztva nyerik el, hogy jusson is, meg maradjon is, azaz ne legyenek kiszolgáltatva egyetlen kínai cégnek sem, még ha azt BYD-nek hívják is.

 

 

BYD Boris Johnson brit miniszterelnök autóbuszflotta Alexander Denisz New Routemaster
Kapcsolódó cikkek