BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Lázár

Lázár János: tíz vállalást teszünk, visszafizetjük a jegy árának a felét, ha késik a vonat vagy a busz

Tízpontos vállalást tett Lázár János építési és közlekedés miniszter a mai sajtótájékoztatóján, ennek jegyében 2025 júniusától visszafizetik a jegy árának felét, ha a vonat vagy a busz húsz percnél többet késik. Felújítják az összes mosdót a MÁV csoporthoz tartozó állomásokon, lesz takarítószemélyzet, és már idén új IC-kocsik és bérelt villanymozdonyok állnak forgalomba a vasútvonalakon. A nagy átalakítás jegyében komplett vármegyéket vesz át a GYSEV a MÁV-tól, amivel két vasúti szolgáltató lesz Magyarországon.

A MÁV struktúrájával szemben példátlan lejárató kampány folyik, amire az elmúlt 150 évben nem volt példa – kezdte a beszédét Lázár János építési és közlekedési miniszter a „Közlekedési info” címmel tartott sajtótájékoztatóján. A tárcavezető rögtön hozzátette, ez nem a kormányinfó, „azt a műfajt abbahagytuk Ákossal”.

Lázár
Fotó: Lázár János / Facebook

A tavalyi évről elmondta, rekordszámú utazást regisztráltak, összesen 1 millió utazást bonyolított le a MÁV, a HÉV és a Volánbusz.

Összesen 10 millió bérletet adtak el, ami példátlan a miniszter szerint, és azt mutatja, hogy van igény a közösségi közlekedésre Magyarországon.

Az IC-ken 13,5 millió helyjegyet adtak el, ami szerinte azt bizonyítja, hogy az emberek képesek autóról közösségi közlekedésre váltani.

Húsz százalékkal nőtt azoknak a száma, akik letették az autót, ezért a magyar állam hozzájárult ahhoz, hogy csökkenjen a szén-dioxid-kibocsátás. Szerinte a percepció elvált a valóságtól, megpróbálták úgy beállítani a szolgáltatásokat, mintha azok a legutolsó minőséget képviselnék. „Ami nekem fájó pont, amiért ezt a kampány személyesre veszem, annak az oka az az 53 ezer ember, aki négymillió ember utazását levezényli.” Hangsúlyozta, megvédik a dolgozókat is, még ha azok a kutyapárt táborába tartoznak is. A MÁV dolgozóival hároméves bérmegállapodást kötöttek, 28 százalékkal emelik a bérüket, tehát infláció feletti emelést kapnak.

Minden támadás erősített engem a kormányon belül, hogy pénzt szerezzek. Tíz miniszteri vállalást teszek

– mondta a politikus. Ennek jegyében ismertette a 10 pontot.

  1. Bevezetik a késésekhez kapcsolódó intézményt június elsejétől, visszafizetik a jegy árának felét annak, akinek a vonata vagy busza 20 percet késik. Ez egy objektív felelősség, vita nélkül teszik ezt. Aki applikáción keresztül vásárolt, az azon keresztül kapja vissza, aki jegypénztáron keresztül, az a pénztárostól kapja vissza. De a bérletesekre is vonatkozik ez, akinek öt alkalommal késik a vonata 20 percet, annak 10 százalékát elengedik.
  2. A MÁV csoport összes mosdóját egytől egyig felújítják 2026. január elsejéig. Jelenleg ezer mosdó van használatban, ebből 300-at újítottak fel, de ezeket is renoválják a felújítatlan 700 mellett. A Molhoz hasonló rendszert alakítanak ki, a nagyobb pályaudvarokon fizetéses lesz a mosdók használata, emellett applikáción keresztül is igénybe lehet venni. 
  3.  Takarítószemélyzet lesz minden állomáson, illetve az IC-ken.
  4. 2026. április 30-ig ezer darab új autóbuszt vásárolnak az idei 500 után. Most tíz év az átlagéletkor, ezt le fogják nyomni 7-8 évre.
  5. Jelenleg 50 darab korszerű villanymozdonyunk van, további 150 elöregedett. Azt vállalják, hogy 2025-ben 40 darab új villanymozdony és 15 újszerű dízelüzemű áll hadrendbe. Ezek bérletek, a szerződéseket megkötötték, a szállításuk folyamatban van. Összesen 70-et szereztek be.
  6. Az IC-kocsikból jelenleg 100 van használaton kívül, ezeket felújítják, továbbá 285 IC-t szereznek be, erre a fedezet biztosítani fogják.
  7.  A  GYSEV kapacitását beforgatják a MÁV-hoz, összesen 500 kilométert a GYSEV vesz át a MÁV-tól, ez főleg a Balaton nyugati régióját érinti. De GYSEV-es mozdonyt átvisznek Keletre is, az a tervük, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonalon is részben azok a járművek fognak teljesíteni, amelyeket a GYSEV-nek beszereztek. 
  8. Lázár szerint a nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást, nem győzték klímával és emberrel kiszolgálni a megnövekedett igényt. Ebből a tanulságot levonták, ezért új szolgáltatást alakítanak ki, ez pedig a MÁV-busz. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére, sőt magántársaságoktól is bérelnek, hogy ki tudják szolgálni az utasokat. Hangsúlyozta, hogy ami tavaly megtörtént, az nem történhet meg újra. Ez praktikusan azt jelenti, hogy ha egy osztálycsoport a déliből indulna, de nincs elég hely, azokat busszal viszik el.
  9. A jegy vásárlásából korábban nem derült ki, hogy van-e klíma a buszokon vagy a vonatokon. Aki jegyet vásárol ezután tudni fogja, hogy van-e rajta klíma vagy nincs.
  10.  Új applikációt indítanak el májustól MÁV Plusz néven, ez az év második felére lesz teljesen kész. A legfontosabb új funkció a késési funkció lesz. 

Jelezte azt is, hogy a parlament előtt van a közlekedési alkotmány, amely radikális változást hozhat bizonyos térségekben, ahol eddig nem volt biztosítva a közösségi közlekedés. Összesen ezer településen fognak bővülni a szolgáltatások. 

A tegnapi napon a Nemzetközi Beruházási Bank arról tájékoztatott minket, hogy a hiteltárgyalások újabb szakaszba léptek

– mondta a miniszter, hozzátéve, hogy 1 milliárd euró hitelt kíván felvenni a magyar állam vasútfejlesztésre.

Rogán szankcionálása Lázár szerint durva beavatkozás 

Szerbia és Magyarország között egy új négysávos gyorsforgalmi kapcsolatot létesítünk – ezzel indokolta, hogy miért esett a kormány választása a mohácsi Duna-híd megépítésére, miközben a gubacsi vasúti hídon sebességkorlátozás van érvényben. A miniszter szerint Magyarország számára kedvező irányba változtak a kereskedelmi kapcsolatok, amit a szerbek közlekedésfejlesztése is alátámaszt. „A gubacsi híd felújítása uniós blokk alatt áll” – utalt arra, hogy az IKOP Plusz forrásait blokkolja az EU. Ez azt jelenti, hogy hazai forrásból kell megvalósítani a beruházást.

Ez a magyar szuverenitásba való durva beavatkozás, ami rombolja a két ország kapcsolatait

– mondta Rogán Antal szankcionálásáról. Szerinte kizárólag a magyar igazságszolgáltatás döntheti el, hogy ki bűnös és ki nem. „Ez egy szemenszedett hazugság, feltételezett állításokra vonatkozik, amiből egy szó sem igaz” – mondta Pressman állításairól, miszerint a kabinetirodát vezető miniszter egy korrupciós hálózatot működtet. „Jobban teszi, ha nagyban elkerüli ezt az országot Pressman, amit ő képvisel, arra nincs szüksége ennek az országnak” – mondta, s hozzátette:

A magyar kormány nem készül válaszlépésre, azért sem, mert egy bukott kormányzat döntéséről van szó. Az új kormány január 20-án életbe lép, és minden kérdést átbeszélnek.

Szerinte ez nem más, mint egy politikai provokáció, egy politikai ügy, amelynek a komolyságát megkérdőjelezi, hogy egy köztörvényes bűncselekménnyel vádolt ember (Hunter Bidennek) kegyelmet ad, és Soros Györgyöt kitünteti.

A pályaudvarok bevásárlóközpontokká alakulnak át

A magyar államnak nincs annyi pénze, hogy a négy nagy budapesti pályaudvart, illetve a szegedit vagy a debrecenit felújítsa – ezzel indokolta, hogy miért döntöttek arról, hogy hasznosítják ezeket az állomásokat. Ugyanakkor hangsúlyozta, nem kótyavetyélnek el semmit, a MÁV ugyanúgy tulajdonos marad. Az eredményből, a profitból részesülni fognak, ez egy win-win szituáció szerinte, ráadásul dollármilliárdokról van szó. Úgy tudná legegyszerűbben leírni, hogy a pályaudvarok bevásárlóközpontokká alakulnak át. A Nyugati pályaudvar esetében speciális a helyzet, nem akarják kizárni a VI. kerületet, később minden érintett kerületet meg fognak keresni.

Lázár szerint minden ingatlanfejlesztő jelentkezett a pályázatra, aki a top tízben van, ami komoly érdeklődésre vall.

Visszatérve a MÁV átalakítására, szerinte a mostani kihívásokkal teli időszak is azt igazolja, hogy szükség van az állami kapacitások fenntartására. Ezért meg kell őrizni, de át kell alakítani, hogy egy piachoz közel álló szolgáltató vállalatként működjön. Hangsúlyozta, meg kell törni a régi lobbikat. „Volt egy idióta tarifarendszer, ezt meg kellett szüntetni és egyszerűbbet csinálni.”

Gigantikus áruszállítás lesz a BYD miatt

Lázár szerint gigantikus áruszállítás lesz Budapest és Szeged között a BYD miatt, ha beváltja az ígéretét, és 350 ezer autót fog évente gyártani. Többek között ezzel indokolta, hogy miért volt szükség a jó állapotú szegedi vasútállomás ingatlanhasznosítására. 

A miniszter elmondta, csak zárt pályán lehet 200 kilométer per órás sebességet biztosítani a vasútvonalakon, erre a magyar hálózat nem alkalmas. A 160-as tempót bírja majd a Budapest–Belgrád vasútvonal is.

 2025-ben 1200 milliárd forint értékű tendert fogunk kiírni vasútfelújításra

– mondja Lázár, ebben EIB-hitel és IKOP Plusz-forrás is lesz.

Több száz használt motorvonatot venne a magyar állam

Ami ott megvalósult, azok visszaigazolják a budapestiek reményeit, mondta Lázár a Liget beruházásról. Az szerinte más kérdés, hogy megvan-e a Nemzeti Galériára a pénz. A 2025-ös költségvetésben erre nincs fedezet. Ezzel együtt elengedhetetlennek tartja a megépítését, de „egyelőre ez a meccs nincs megnyerve”.

Lázár szerint a járműpark 80 százalékát le lehetne cserélni az állomány életkora alapján. Egy ilyen beszerzés azonban több milliárd dollárba kerülne, épp ezért lenne fontos, hogy a magyar ipar be tudjon kapcsolódni. Szerinte mozdonyt nem tudunk gyártani, de vagonokat igen. A kocsigyártásban és motorvonat-szervizelésben látja leginkább a magyar hozzáadott értéket. 

Jelezte, hogy a kínaiak is be akarnak lépni a magyar és az európai piacra, olyan együttműködésben érdekeltek, amelyben van magyar hozzáadott érdek. Ugyanakkor ezekről még nincsenek döntések, szerinte most a legfontosabb, hogy mozdonyokat tudtak bérelni, ennek keretében 75 újszerű mozdony jön Magyarországra, ami évtizedek óta nem történt meg.

Elmondta, hogy tárgyalnak használt motorvonatok beszerzéséréről egy országgal, amely több száz példányt cserélne le. Erről azonban részleteket nem kívánt elárulni.

Az útalap helyreállítására tett javaslatot Lázár

Részben van meg rá a fedezet a 2025-ös és 2026-os költségvetésben – mondta Lázár János a Világgazdaság kérdésére a közutak felújításáról. A tavaly októberben megjelent kormányhatározat szerint évente 1800-1900 kilométer alsó- és felsőrendű utat kellene renoválni ahhoz, hogy a 31 ezer kilométer hosszúságú közúthálózat minőségét szinten lehessen tartani.

Lázár emlékeztetett, hogy 1998-ig volt útalap Magyarországon, ami megszűnt, ő ennek a helyreállítására tett javaslatot, de az előző pénzügyminiszter „elzavarta”.

Az útdíjak évente emelkednek, amiből szerinte el lehetne különíteni összeget. 

Egy másik kérdésre, hogy miért van rossz állapotban ma MÁV 14 évvel a kormányváltás után, azt mondta, hogy elsősorban azért, mert a magyarok számára prioritást élveznek az útfejlesztések. Ezért fordítottak 5500 milliárdot autópályák építésére és 1200 milliárdot vasútfejlesztésre. Ennek ellenére foglalkoztak a MÁV-val, az összes vonalfelújítás és motorvonat-beszerzés az elmúlt harminc évben ehhez a kormányhoz kötődik.

Lemond Lázár, ha valaki meghal vasúti balesetben, az autógyárak fizetnék a közlekedési múzeum építését

Ha súlyos sérülést szenved valaki, vagy meghal vasúti balesetben, lemondok

– jelentette ki a tárcavezető, hozzátéve, hogy ő mindig fontosnak tartotta, hogy politikai felelősséget vállaljon, nem tér ki előle. A miniszter arról is beszélt, hogy a vagonok gyártásában nem lát nagyobb problémát, mint más, külföldi gyárak termékei esetében. 

Kulturális hozzájárulást fizettetne Lázár a Magyarországon működő nagy autógyárakkal, ebből a bevételből finanszírozná Debrecenben felépülő közlekedési minisztériumot.

Azt mondta, hogy volt olyan miniszter, aki nyugtatót, de volt, aki kávét kért az ötlet hallatán, a miniszterelnök azonban támogatta.

Jó márkanév a GYSEV, két vasúti szolgálgató lesz

Lázár a GYSEV kapcsán azt mondta, hogy lépcsőzetesen haladtak abban, hogy a cég döntéseibe beleszóljanak. Szerinte a GYSEV jó márkanév, mindig jobban szolgáltatott, mint a MÁV. Ezért adják át Vas, Zala, illetve Veszprém vármegyék infrastruktúráját a GYSEV-nek, összesen 470 kilométer kerül át hozzájuk a MÁV-tól.

Azaz lényegében két vasúti szolgáltató lesz idei évtől Magyarországon. 

Lázár szerint sikerült elérni, hogy úgy szereztek be 13 motorvonatot a GYSEV-en keresztül, hogy abba a MÁV körüli érdekcsoportoknak nem volt beleszólásuk.

Korábbi videónkban a hazai közúti gyorsforgalmi hálózat fejlesztéséről beszélgettünk, a Bruttó adásában. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.