Négy pontban határozta meg az oktatásügyi minisztérium a prioritásait a 2025-ös évre: jobb bérezést biztosítani az iskolai alkalmazottaknak, a kötelező óvodalátogatás kezdetét hároméves korra csökkenteni, átszervezni a közép- és alapiskolai hálózatot, valamint beépíteni a mesterséges intelligenciát a szlovák oktatási rendszerbe – írja az Ujszo.com.
Tomás Drucker oktatási miniszter szerint kiderül, hogy az oktatás valóban olyan társadalmi prioritás-e Szlovákiában, mint ahogy azt a szónoklatokban lefestik. Hangsúlyozta, hogy
a tárca idei terveinek megvalósításához széles körű politikai támogatásra és társadalmi egyetértésre lesz szükség.
Drucker úgy véli, hogy az idei év nagyobb kihívások elé állít mindenkit, mint az előző, az oktatási bársonyos forradalom éve.
Megoldási javaslataink megvalósításához pénzre lesz szükség, és még az is lehet, hogy újabb adóemelésre is. De meggyőződésem, hogy ha a szlovákiai oktatást tényleg jobbá akarjuk tenni, nincs választásunk, meg kell lépnünk ezeket.
A tanárok bérének megemelését valóban tervezik, de az, hogy mikor és mennyivel, egyelőre nyitott kérdés. Állítása szerint az oktatási szakszervezettel közel állnak az egyezséghez. A szakszervezet által követelt automatikus béremelési rendszertől sem zárkózik el a miniszter, de többször kiemelte, hogy teljesítményalapú feltételek mellett tartja elképzelhetőnek.
A legkézzelfoghatóbb forgatókönyv, hogy
a minisztérium egy speciális juttatással kompenzál egyes tanárokat. Elsősorban azokat, akik olyan régióban dolgoznak, ahol a létfenntartási költségek országos viszonylatban magasabbak (például Pozsony megyében).
A kompenzációs juttatás odaítélésének és kifizetésének szabályai kidolgozás alatt állnak – válaszolt diplomatikusan a lap kérdésére a tárca. Drucker annyit elárult, hogy a kiegészítést feltehetően három szlovákiai megyében vagy városban kaphatják meg a pedagógiai alkalmazottak: Pozsonyban, Nagyszombatban és Kassán. A fennmaradó forrásokat pedig átcsoportosítják a bérek valorizációjára.
A minisztérium azt tervezi, hogy a gyermekek kötelező óvodai beíratását leviszi négy-, majd hároméves korra. Erre Drucker szerint azért van szükség, mert
Szlovákiában jelenleg nem beszélhetünk esélyegyenlőségről.
A szociális és családi háttér jelentős mértékben befolyásolja, hogy a tanulók sikeresek lesznek-e az életben. Ezt lényegében úgy orvosolná a tárca, hogy korábban „kiszakítja” a negatív körülmények közül a gyerekeket, és szakképzett pedagógusokra bízza a nevelésüket.
Nem túl meglepő módon – a középiskolai hálózat optimalizációjának megkezdése után – az alapiskolai hálózat észszerűsítése is terítéken lesz már idén. A középiskolák átszervezésének megyék által kidolgozott projektjei már elbírálás alatt vannak. Mindkét esetben a hatékonyabb finanszírozás a cél. Merthogy a minisztérium szerint sok oktatási intézmény fenntarthatatlan gazdasági szempontból.
Mindemellett a mesterséges intelligenciát is tudatosan használnák a rendszerben, de egyelőre konkrétabbat erről sem lehet tudni. A hangoztatott cél, hogy „megkönnyítse a tanárok munkáját, támogassa a diákokat és hatékonyabbá tegye az egész rendszert”.
Fontos tény ebben a kontextusban – hiszen a technikai feltételek megteremtése elkerülhetetlen –, hogy 2025-ben folytatódik az iskolák eddigi legnagyobb mértékű digitalizálása: 225 millió eurós beruházást jelentett be a minisztérium.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.