Magyarországról nagy mennyiségű földgáz jut Szlovákiába, amely az év eleje óta nem tud importálni orosz gázt Ukrajnán keresztül. Szlovákia azért kényszerül alternatív importútvonalak használatára, mert Ukrajna nem járult hozzá a múlt év végén lejárt orosz–ukrán gáztranzit megállapodás meghosszabbításához. A tranzit folytatódásával ugyanis az ukrán álláspont szerint Oroszország olyan bevételhez jutna, amelyből éppen az Ukrajna elleni háborút finanszírozhatja. Igaz, a lépéssel a GDP-jére vetítve Ukrajna sokkal nagyobb tranzitdíj-bevételtől esik el, mint amekkora érvágást Oroszország elszenved.
Magyarországra a péntek délután állapot szerint három irányból érkezett földgáz, és kettőbe távozott. A legnagyobb tételt Szerbián (továbbá Bulgárián és Törökországon) keresztül kaptuk, a cikk írása idején ez óránként 856 millió köbméter volt, és az orosz gázmezőkről származott. Óránként 90 millió köbméter futott be Románián át, de lapunk úgy tudja, hogy nem romániai lelőhelyekről, végül 70 millió köbméter is jött Horvátországon át. Ez utóbbi mennyiség cseppfolyós formában futott be a horvátországi kikötőbe, vagyis eredhetett a világ bármely eladójától. A Magyarországra érkezett teljes mennyiségnek körülbelül a harmada távozott Szlovákiába, óránként 317 millió köbméter.
Magyarországról azonban január 1-je előtt is sok gázt küldtek a kereskedők Szlovákiába, jó eséllyel azért, hogy a gáz onnan a gázhiányban szenvedő Ukrajnába jusson. Ez a lehetőség most sem kizárt, ám ellene szól, hogy
Viszont mellette, hogy Szlovákia
Egy kisebb mennyiség, óránként 54 millió köbméter Szerbiába is kerül Magyarországról, déli szomszédunk ugyanis magyarországi tárolókban tartja a fűtési idényben szükséges gázát.
Korábban Magyarország is levált az Ukrajnán keresztül gázimportról – legalábbis a hosszú távú szerződése keretében –, de egészen más forgatókönyv mentén. A magyar és a szlovák esetben az volt a közös, sőt, meghatározó, hogy mindkettő mögött Oroszország és Ukrajna rossz viszonya állt. Magyarország azonban úgy cserélte le 2021-ben az ukrajnai importirányt a meghatározó szerbiaira és a kisebb súlyú ausztriaira, hogy Oroszország előzőleg kiépítette az Ukrajnát elkerülő exportútvonalát, és megszületett az e változást rögzítő új magyar–orosz gázvásárlási megállapodás. Szlovákia ezzel szemben szinte az egyik pillanatról a másikra kényszerült gondoskodni a gázellátásáról, hiszen még 2024 utolsó napjáig is megvolt az esély arra, hogy mégis lesz új orosz–ukrán tranzitszerződés. Pontosabban az abban érdekeltek erősen bíztak benne. Ez elmaradt.
Magyarországra egyébként már körülbelül egy éve nem érkezik az orosz gáz Ausztria felől sem. Végleg (?) ez a kerülőút is 2024 végén szűnt meg. Nem tudni, hogy az ukrán–szlovák–osztrák szállítási útvonal kiesése miatt nem kell-e módosítani a két (szerbiai és ausztriai) betáplálási pontot tartalmazó magyar–orosz gázvásárlási megállapodást.
Közös Magyarország és Szlovákia helyzetében, hogy mindkét ország a rövidebb, emiatt olcsóbb ukrajnai gáztranzitban érdekelt. Kedvező esetben – amelynek elsődleges feltétele az ukrajnai háború befejezése – újból használatba lehetne venni ezt az importirányt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.