BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érdemes tisztázni: nem minden MÁV csoporthoz tartozó késés után jár pénzvisszatérítés

Húsz perc késés fölött az utasok visszakapják a menetjegyük árának a felét. A késési biztosítás érvényesítéséhez nem kell bürokratikus akadállyal megküzdeni, de bizonyos vásárlóknak különösen egy dologra oda kell figyelniük.

Már csak pár nap van hátra a MÁV csoport által garantált késésibiztosítás-rendszer bevezetéséig. 

Késési biztosítás: nem minden MÁV csoporthoz tartozó késés után jár pénzvisszatérítés
A késési biztosítás érvényesítéséhez nem kell bürokratikus akadállyal megküzdeni / Fotó: Hegyi Zsolt vezérigazgató, MÁV csoport / Facebook

Lázár János építési és közlekedési miniszter az év elején a 10 pontos vállalások között jelentette be, hogy június 1-jétől, ha a csoporthoz tartozó tömegközlekedési eszköz legalább 20 percet késik, akkor a menetjegy árának 50 százalékát visszafizeti az utasoknak. 

A havi bérletesek esetén pedig 10 százalékos jóváírást érvényesít a MÁV csoport a következő vármegye- vagy országbérlet árából, ha az eszköz az adott hónapban legalább öt alkalommal legalább 20 percet késett.

A miniszter akkor úgy fogalmazott, hogy

ez egy objektív felelősség, vita nélkül visszafizetik a menetjegy felét, 

a bejelentéskor hangsúlyozta, hogy a buszokra és a vonatokra is igaz lesz a biztosítás garantálása.

A MÁV csoport a Világgazdasággal közölte: aki a még nem száz százalékban funkcionáló MÁV+ alkalmazásban vásárolja meg a jegyét, automatikusan kapja a visszatérítést az ott használt bankszámlájára, aki az interneten, az automatában vagy a jegypénztárnál vásárol, az az úti céljához legközelebbi jegypénztárban érvényesítheti a késési biztosítást.

Bár Lázár János kiemelte, hogy a MÁV csoporthoz tartozó vonatok és buszok esetén lehet érvényesíteni a késési biztosítást, azonban több olyan videót is megosztottak a témában, amelynek alapján nem volt teljesen egyértelmű a rendszer működése. 

Az építési és közlekedési minisztérium februárban úgy fogalmazott, „ha több mint 20 percet késik a vonat, visszatérítjük a jegy árának a felét.  A havi bérleteseknek 10 százalékos kedvezményt adunk a következő  bérlet árából, ha az adott hónapban legalább öt alkalommal, minimum 20 percet késik az általuk igénybe vett járat.” 

A minisztérium hozzátette: a MÁV+ applikációban „elérhető lesz a késési biztosítási funkció is, amelynek bekapcsolásával érvényesíthetjük majd a késés utáni kártérítést”. Lázár János azonban egy másik videóban ismét csak arról beszélt, hogy a vonatkésések esetén fizetik vissza jegyárnak a felét, illetve több késés esetén olcsóbb lesz a következő havi bérlet ára. 

Ezek alapján úgy is tűnhetett: csak a vonatokra lesz érvényes a kártérítés kifizetése, illetve az applikáción keresztül előre be kell kapcsolni a biztosítási funkciót, ha valaki a pénzéhez akar jutni.

Áprilisban azonban Hegyi Zsolt, a MÁV csoport vezérigazgatója hangsúlyozta:

A kárpótlás természetesen mindenkinek jár, aki 20 percnél nagyobb késést szenvedett el valamelyik járatunkon.

Nem minden MÁV csoporthoz tartozó késés után jár pénzvisszatérítés

Érdemes azonban tisztában lenni vele, hogy a csoport nemcsak a Volánbusz játarait, illetve a MÁV vonatait üzemelteti.

  • A HÉV-vonalak átkerültek a BKV-tól a MÁV csoporthoz: így összesen négy HÉV-járatot (szentendrei, ráckevei, csepeli , gödöllői), illetve a csömör felé leágazó vonalat üzemeltet, 
  • illetve a csoporthoz tartoznak még a fővárosi agglomerációba közlekedő buszok (például a Budakeszire, Szentendrére, Dunakeszire vagy Budaörsre közlekedő járatok) is. Ezeket a járatokat a Volánbusz működteti, de a megrendelő a BKK.

Lapunk megkérdezte a MÁV csoportot, hogy a nyár elejétől akkor ezek a szolgáltatások beletartoznak-e a biztosítási rendszerbe. A csoport közölte, hogy

a késési biztosítás a budapesti agglomerációban közlekedő buszjáratokra és a HÉV-re nem vonatkozik,

vagyis nem a csoport összes járatára vonatkozik a rendszer. Indoklást nem kaptunk az állami vállalattól, azonban a HÉV-ek estében a statisztikák szerint szinte alig lehetne bárkinek a késésért fizetni.

A legfrissebb áprilisi adatok szerint összesen 24 026 HÉV-járat közlekedett, kevesebb mint 6 perc késéssel pedig 23 954 darab érkezett, így a helyiérdekű vasút pontossága 99,70 százalék volt.

A MÁV csoport tisztázta a késési biztosítás működését is. A vállalat lapunkkal közölte: „az utasnak nem kell semmilyen bürokratikus akadállyal megküzdenie vagy bármit bizonyítania”, ha a járat több mint 20 percet késik, akkor „az apróbetűs részek nélkül” visszatérítik a jegyár felét.

Az állami csoport azonban megerősítette, hogy 

a késéseket a MÁV+ applikáció késési biztosítás funkciójának használatával tudja majd bizonyítani az utas, vagyis erre külön kell figyelni.

Továbbá hangsúlyozta, hogy aki appon vette a jegyét, az ahhoz rendelt bankszámlára kapja meg a visszatérítést, mindenki más pedig az érkezési hely pénztárában juthat hozzá az összeghez. A késési biztosítás természetesen a bérletesekre is vonatkozik majd. 

A MÁV vezérigazgatója nemrég a közösségi oldalán jelentette be, hogy annak érdekében, hogy mindenki megismerhesse a 10 pontos vállalásokat, elindították a 10vallalas.hu oldalt, ahol a többi között a késési biztosítás érvényesítésének módjait is összegyűjtötték.  

Lázár János egy korábbi interjúban elmondta, hogy a MÁV csoport 1100 milliárd forintból gazdálkodik, ebből a személyszállítási jegybevétel 114 milliárd forint volt tavaly. „Kíváncsi vagyok én magam is arra, hogy a 114 milliárdból mennyit kell majd visszatéríteni az utazóközönségnek” – fogalmazott a miniszter.

Azt is mondta, 

ha egy évben 5-10 milliárdot kell majd visszaadni, 

akkor sem szankcionálják a csoport menedzsmentjét, dolgozóit, azonban ez egy mérőszám lesz a cégen belül.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.