Hadseregfejlesztés: ráléptek a magyar útra Oroszország szomszédjában – azt a katonai óriás-repülőgépet veszik meg, amelyet a honvédség már évekkel korábban
A szerződés várhatóan a következő hónapokban véglegesíthető, a beszerzéssel javulnak Vilnius katonai képességei, és nem utolsósorban a gép teljes mértékben NATO-kompatibilis – írja a TheDefensePost. Eddig több szövetséges és EU-ország is a C–390-est választotta, köztük Portugália, Magyarország, Hollandia és Ausztria, Csehország, Svédország és Szlovákia is.

A C–390-as típus bevezetésével Litvánia várhatóan csatlakozni tud a már meglévő európai kiképzési hálózatokhoz, mechanizmusokhoz.
Gondosan tanulmányoztuk a piacon kapható különféle katonai szállító repülőgépeket, és értékelésünk egyértelműen kimutatta, hogy a C–390 Millennium a legmegfelelőbb platform nemzeti katonai műveleti követelményeink kielégítésére
– mondta Loreta Maskalioviene, Litvánia nemzetvédelmi alelnöke.
A C–390 Millennium teherbírása 26 tonna, és akár 870 kilométer per óra sebességgel is repülhet. Alkalmas teher- és csapatszállításra és az orvosi evakuálásra is. Emellett kutató-mentő, tűzoltó és humanitárius segítségnyújtó feladatokat is elláthat. A repülőgép akár döngölt földről, kavicsos talajról is fel tud szállni.
Litvánia erősíti a védelmet
A növekvő biztonsági aggodalmak közepette Vilnius a külföldi vásárlások fellendítésére törekszik, miközben erősíti a helyi ipart is. Májusban Litvánia 300 millió eurót (337,4 millió dollárt) különített el védelmi ágazatának fejlesztésére. A balti országban 2026 és 2030 között évente a GDP akár 6 százalékát is védelmi kiadásokra tervezik fordítani.
Magyarország is ilyet vett
A két darab KC–390 Millennium beszerzéséről még 2020 novemberében írt alá a szerződést a Magyar Honvédség és a brazil Embraer Defense and Security. Az első, Brazíliában gyártott KC–390-es tavaly landolt Magyarországon, míg a második repülőgépnek tesztelték az elektromos rendszerét.
A két darab KC–390-es hadszíntéri szállító repülőgép beszerzéséről még 2020 novemberében írt alá a szerződést Korom Ferenc vezérezredes, a Magyar Honvédség akkori parancsnoka és Jackson Schneider, a brazil Embraer Defense and Security elnök-vezérigazgatója. A pontos ár nem ismert, de iparági becslések szerint az egységár 85 millió dollárra tehető. A Magyar Honvédségnek az AN–26-os katonai szállító repülőgépek hadrendből történő kivonása miatt van szüksége az új repülőgépek beszerzésére.


