BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zátonyra futott egy nagy szlovák hajó a Dunán: megpróbálják kiszabadítani - videón a Dunaföldvárnál megrekedt Bonavia

Az idei téli időszakot is eddig nagyon alacsony vízállás jellemzi a Dunán, így az azon hajózóknak fokozott óvatossággal kell közlekednie.

Dunaföldvárnál több kritikus szakasz van, ahol ismét megfeneklett egy hajó, ami már több napja rostokol fogságában – írj a Duol.  Majdnem napra pontosan egy éve történt, hogy 2024. november végén megfeneklett egy takarmány célra gabonát szállító, szlovák honosságú uszály a dunaföldvári híd lábától pár méterre. 

zátony
A zátonyra futott Bonavia / Fotó duol

Akkor hat nap után, a sokadik próbálkozásra, két tolóhajó segítségével és több órás művelet után sikerült végre kiszabadítani kényszerfogságából a szerencsétlenül járt uszályt. Most ismét „áldozatot szedett" a Duna, ezúttal a település felőli oldalhoz közel, a kemping magasságában zátonyra futott egy szlovák zászló alatt közlekedő teherszállító, a Bonavia.

Mint kiderült, a most szerencsétlenül járt legénység megdöntötte a tavalyi kényszerfogság idejét, ugyanis december 2-án feneklettek meg. Mindezt a BRFK kommunikációs osztályától kapott válaszból tudjuk, miután írásban hivatalos tájékoztatást kértünk a BRFK Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányságtól az eset körülményeiről.

Az esettel kapcsolatban sem személyi sérülés, sem anyagi kár nem keletkezett. A Budapesti Rendőr-főkapitányság szabálysértési eljárást indított az esettel kapcsolatosan.

Alacsony a vízállás 

A baleset idején a Duna vízállása -80 centiméter közelében volt, azóta viszont folyamatos az apadás, december 10-én hajnalban -109 centin állt, a valaha volt legkisebb érték -199 centiméter. Ami segíthet a hajó kiszabadításában az, hogy 

a következő napokban komolyabb emelkedés várható, péntekre már -39 centit jósolnak, ami felfelé és lefelé eltérhet ettől.

 Azonban így már önerejéből is kiszabadulhat a Bonavia.

A mostani eset nem egyedi, ilyen alacsony vízállásnál a földvári szakaszon rendszeresen futnak zátonyra hajók, 2022-ben például több, mint egy hétig vesztegelt az Isaccea nevű megrekedt hajó itt.
Szintén ezen a részen egy több mint egymillió liter gázolajat szállító szerb tankerhajó is megfeneklett évekkel korábban, szerencsére környezeti katasztrófa nem történt.
2025 februárjában nem sokkal a dunaföldvári híd felett, közvetlenül a part mellett megfeneklett és keresztbe állt egy önjáró hajó, a zátonyra futott jármű eleje a homokos partra feküdt fel. 
 

A Duna elvben nagy lehetőséget ad a szállítmányozásra, ugyanakkor az elöregedett kikötők, és az újabban hektikus vízállás meggátolják a hajózás fejlődését, pedig nagy lehetőség rejlik benne.

Teljesen átalakulhat a Duna, beköszönthet az aranykor 

A Duna gazdasági szempontból is értékes alternatívákat biztosít, hiszen sok a tíz országon átívelő folyón a kihasználatlan kapacitás. Beszédes, hogy a vízi szállítmányozás visszaesett az elmúlt időszakban, ugyanakkor az ukrán Duna-szakasz áruforgalma gyakorlatilag kilőtt. Az Oeconomus átfogó tanulmányt publikált a Dunáról. A Duna által érintett országok közül kiemelkedik a román és az ukrán, valamint kisebb részben a szerb szakasz áruforgalmának mennyisége.

Romániában mintegy ezer kilométeren át szeli keresztül az országot a Duna, de

 az elmúlt években csökkent a romániai szakasz áruforgalma, 

a visszaesés 25 százalékos. Ugyanakkor – bizonyosan a háború miatt – az ukrán Duna-szakasz áruforgalma gyakorlatilag kilőtt.
Minden bizonnyal az egyik legnagyobb előnye a Dunán való szállításnak, hogy a folyam a Fekete-tengerbe torkollik, ezáltal a továbbszállítás újabb lehetőségeket kínál. 2023-ban a Duna–Fekete-tenger-csatornán szállított áru mennyisége 23 364 millió tonnát tett ki, amelyből 18 794 millió tonna nemzetközi szállítmány, 4570 millió tonna pedig belvízi szállítmány volt.

Ahhoz, hogy a vízi úton történő szállítmányozás gördülékenyen valósulhasson meg, fennakadások nélkül, szükséges, hogy ki legyen építve a multimodális terminálrendszer a folyam mentén, azaz helyben lehessen vasútról, közútról átpakolni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.