A drága kőolaj felgyorsítja a konszolidációt
Az eredménybeszámoló közzététele után a londoni értéktőzsdén majdnem 6 százalékkal emelkedtek a Wizz Air részvényei. Ezzel a teljesítménnyel a budapesti tőzsdén a nap nyertese lehetett volna a társaság. Továbbra sem szerepel a tervek között a részvények bevezetése a hazai börzére?
Nem készülünk másodlagos kibocsátásra, arra fókuszálunk, hogy a Brexit hatására hogyan alakul a londoni értéktőzsdére bevezetett részvények árfolyama.
A légitársaságokat érintő konszolidációs hullám folytatását feltételezve, milyen lépésekkel reagál a Wizz Air?
Úgy látjuk, az emelkedő olajár az egyik katalizátora ennek a folyamatnak. A dráguló üzemanyag elsősorban a magas költséghányaddal üzemelő légitársaságokra gyakorol nyomást, a Wizz Air ilyen szempontból előnyösebb helyzetben van, alacsonyabb költségszintekkel dolgozunk. Akvizícióban nem gondolkodunk, keressük azokat a piaci réseket, amelyek a konszolidációval párhuzamosan alakulnak ki. Ilyen volt például a tavaly csődbe jutott Monarch Airlines leszállási jogainak (slotok) megvásárlása. Biztosan reagálni fogunk a kínálkozó lehetőségekre, hiszen ambiciózus növekedési terveink vannak.
A lezárt pénzügyi évben 91,3 százalékos volt a járatok kihasználtsága. Milyenek a nyári forgalmi kilátások?
Az április–szeptemberi időszak lesz erősebb, a teljes évet tekintve 36 millió utassal kalkulálunk, ha ez megvalósulna, az 20 százalékos előrelépést eredményezne. A nettó profitsoron 13-23 százalékos éves növekedést várunk, ennek elérésében sokat segíthet az árképzés javuló kilátása is.

Fotó: VG
Negatív visszhangot váltott ki az az intézkedésük, amellyel felár megfizetéséhez kötik az ülésválasztást, enélkül viszont csak külön helyeken utazhatnak a családok, csoportok. Mi a cél az új szisztémával?
Az új algoritmus többek között azt a célt szolgálja, hogy az alapjegyáraink versenyképesebbek legyenek a piacon. Most a Wizz Air utasainak 70 százaléka nem fizet helyjegyet, számukra az új algoritmus olcsóbbá teszi az utazást. Fontos megjegyezni, hogy a 16 évnél fiatalabbakat nem ültetjük külön a kísérőktől. A célunk az, hogy az utasainknak többféle árfekvésű jegyár-kombinációt kínálhassunk fel.
A növekedési célok megvalósításában milyen szerep jut a magyar piacnak?
Magyarországon 24 százalékos árbevétel-növekedést tervezünk a 2019-es pénzügyi évben, ennek megvalósításához több új útvonallal bővítjük a kínálatot. Budapesten 13 repülőgépet fogunk állomásoztatni, Debrecenben pedig kettőt.
Az összesített árbevétel 41,9 százaléka már a kapcsolódó szolgáltatásokhoz köthető. Van itt még tér a további növekedésre?
A cél az arány bővítése, igaz, a lehetőségek korlátozottak. Minél magasabb a kapcsolódó szolgáltatáson elért bevétel, annál alacsonyabban tudjuk tartani a jegyárakat, ezzel pedig élénkíthetjük a légi közlekedési piacot, s így érhetünk el magasabb utasszámot.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja