Logisztika

Negyedével csökkent a sztrádaüzemeltető cég árfolyama

Az olasz autópályát üzemeltető Autostradét 88 százalékban tulajdonló Atlantia részvényárfolyama csütörtökön napközben több mint 24 százalékot zuhant Giuseppe Conte szerda esti nyilatkozatát követően.

A miniszterelnök kijelentette: megkezdik az Autostrade üzemeltetői licencének bevonását. A közlekedési minisztérium egy hivatalnoka hozzátette: az is felmerült, hogy a kormány csak részlegesen, az A10-es autópályán vonja vissza a cég engedélyét, ahol a Morandi híd kedden összeomlott.

Az Atlantia a kormány döntését túlságosan korainak tartja, a cég szerint nem kaptak semmiféle hivatalos panaszjelentést, ráadásul egyelőre a baleset hátterét feltérképező vizsgálatok sem zárultak le. A vállalat kiemelte: ha idő előtt bevonják vagy felfüggesztik az üzemeltetői engedélyt, a szerződés értelmében kártérítés illeti meg. A tragédia után több olasz politikus is Giovanni Castellucci lemondását követelte, aki egy személyben az Atlantia és az Autostrade vezérigazgatója.

Giovanni Castellucci, az autópálya-üzemeltető társaság vezérigazgatója (b) nem szándékozik távozni posztjáról
Fotó: AFP/Pierre-Philippe Marcou

A Bloomberg információi szerint az Autostrade igazgatósága a jövő héten rendkívüli ülést tart, hogy elemezzék a baleset üzleti hatásait, illetve hogy döntsenek Castellucci sorsáról. A vezérigazgatónak mindenesetre sajtóinformációk szerint nem áll szándékában lemondani pozíciójáról, ráadásul az Atlantia legnagyobb részvényese, a 38 százalékkal rendelkező Benetton család támogatását is élvezi. Az ország egyik legbefolyásosabb famíliájának befektetési társasága, az Edizione – amely az Autogrill étteremláncnak is többségi részvényese – leszögezte: mindent megtesznek, hogy felderítsék az ügy hátterét.

Az Edizione szerint az Autostrade az elmúlt tíz évben több mint 10 milliárd eurót fordított arra, hogy szélesítse és modernizálja az olasz autópálya-hálózatot. Az OECD adatai szerint viszont az olasz közlekedési infrastruktúrát érintő beruházások összege 2008 és 2015 között 58 százalékkal csökkent.

A Morandi híd fontos szerepet töltött be a közlekedésben: amellett, hogy összekötötte Genova óvárosát az ipari városrésszel, a francia és az olasz Riviéra között is kapcsolatot teremtett. A viadukt eddig napi szinten 25 ezer kamion haladt át, forgalma most javarészt a tengerpart mentén futó Aurelia útra terelődött át, emellett azonban csak kisebb hegyi utakat választhatnak az autósok.

Leszakadt egy autópályahíd Olaszországban

Több tucat halottja van a Genovában kedden történt balesetnek, amelyben leszakadt az A10-es autópálya egyik hídja. A hídomlásnak a KKM szerint nincs magyar érintettje.

A teljes cikk a Világgazdaság pénteki számában olvasható

hídomlás Olaszország Genova Autostrade Morandi híd
Kapcsolódó cikkek