Elon Musknak, a Tesla tulajdonosának az álmát, az első teljes méretű szupergyors utaskapszulát a Hyperloop Transportation Technologies (HTT) nevű cég mutatta be kedden a spanyolországi Cádizban – számolt be az eseményről a CNBC.
A Tesla tulajdonosának ötletét két cég kezdte el megvalósítani: a HTT és a Hyperloop One. A Hyperloop One prototípusának utasterét már februárban láthatta a szakmai közönség Dubaiban, de kész külső formájában a kapszulát eddig csak a HTT tudta bemutatni. A HTT kapszuláinak bevonata egy vibraniumnak nevezett anyagból készült, amely szénszálas és beágyazott érzékelőkből áll. A cég szerint az anyag az acélnál nyolcszor, az alumíniumnál tízszer erősebb, ám a Hyperloop One kapszulájával ellentétben a HTT még nem tesztelte az eszközét.
Dirk Ahlborn, a HTT vezérigazgatója a CNBC-nek elmondta, hogy az utasok három éven belül jegyet is vehetnek a Hyperloopra. A cég vezére szerint kezdetben az utasoknak lemondó jognyilatkozatot kell majd aláírniuk, mivel a szabályozó hatóságok egyelőre nem dolgozták ki a Hyperloopra vonatkozó jogi keretrendszert és az előírt biztonsági követelményeket sem. Hozzátette, hogy a jogi és a biztonsági szabályok elfogadtatásához még körülbelül öt-tíz évet várni kell.
Állítólag Musk ötlete a Los Angeles és San Francisco közötti utazásai alatt született, hogy a két kaliforniai metropolisz közötti utat 30 perc alatt lehessen megtenni.
Egy hasonló projekten, igaz, csak áruszállítási céllal, Svájcban is dolgoznak. Musk 2013-ban vázolta fel először a vákuumvasút ötletét: a hyperlooprendszer lényegében egy hatalmas, csökkentett sűrűségű levegővel töltött, vákuum alá helyezett cső, ahol légpárnákon közlekednek a járművek, melyek személy- és teherszállító kapszulákból állnak.
A kezdeti tervek szerint az óránként 1200 kilométert is el kellett volna érnie, de egyelőre az óránként 760 kilométeres sebesség a kivitelezhetőnek tűnő maximum,
ám ennek tesztelésére sem került még sor.
A kapszula
A HTT kapszulája több mint 32 méter hosszú és öt tonna súlyú. Még nincs készen a jármű belseje, de a cég tájékoztatása szerint 28 és 40 közötti lehet az az utasszám, amennyit a vákuumvasút képes lesz szállítani. A bemutató után a jármű átkerült a HTT toulouse-i kutatási és fejlesztési központjába, hogy befejezzék az összeszerelését, és elkezdjék a tesztelést egy teljes méretű pályán. Még egyetlenegy pálya sem áll a cég rendelkezésére, de már megállapodásokat kötöttek a tesztpályák megépítéséről Kínával, Ukrajnával és az Egyesült Arab Emírségekkel is.