BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kátyúhelyzet: pocsék állapotban vannak az útjaink

Rengeteg pénzt költ az utak kátyúmentesítésére a Magyar Közút Zrt., a hazai közúthálózat burkolata ugyanis meglehetősen siralmas állapotú. A károkért az út üzemeltetője felelős, de csak indokolt esetben számíthatnak kártérítésre az autósok. Elmondjuk, mit tegyen, ha kátyúba fut.

2018-ban összesen 7,7 milliárd forint értékben, mintegy 78 ezer tonna aszfaltot használt fel a Magyar Közút Zrt. a lokális burkolatjavítási munkák során, vagyis a nagyfelületű burkolatjavításokon és teljes körű felújításokon felül – közölte a VG.hu-val a társaság.

Idén is ekkora volumenű anyagot használhatnak majd fel kátyúzásra az előre meghatározott központi forrásból a cégnél, amely a 32 000 kilométernyi országos közúthálózat üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el az M5-ös és M6-os autópálya kivételével. Minden más – mintegy 140 ezer kilométernyi út – önkormányzati kezelésben van.

Tavaly a kátyúzási munkák mellett az utóbbi évek legnagyobb útfelújítási programjait indították el, ezek során csaknem 1000 kilométernyi szakasz újult meg.

Ezen programok idén is folytatódnak kiegészülve a Magyar falu programban szereplő újabb útfelújítási projektekkel, amely mintegy 430 kilométernyi, döntő többségében mellékút felújítását jelenti, ott, ahol a legtöbb burkolathibával találkozhatnak a közlekedők.

Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

A Magyar Közút a lokális javítási munkákat az utak úthálózati szerepe alapján végzi, a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget. Első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a főutakon, végül a mellékutakon avatkoznak be a szakemberek.

A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg.

Pocsék állapotban vannak az útjaink

Az útfenntartó Országos Közúti Adatbank osztálya évente készít részletes összesítést az állami, országos közúthálózat állapotáról. A legfrissebb, 2017 év végi összegzés alapján a közutak burkolata meglehetősen siralmas állapotban van.

Az ötfokú (jó/megfelelő/tűrhető/nem megfelelő/rossz) skálán

a Magyar Közúthoz tartozó teljes kiépített úthálózat több mint fele (54 százalék) a leggyengébb, „rossz” burkolati besorolású, ez több mint 17 ezer kilométernyi utat jelent.

Ezzel szemben az útfenntartó kezelésében álló utak mindössze tíz százalékának felülete jó minőségű.

A főhálózat 40 százaléka, a mellékhálózat 60 százaléka rossz burkolatú. Komárom-Esztergom megyében a legkedvezőtlenebb a helyzet, ott a közutak 73 százaléka rossz burkolatú. Nógrádban 70, Győr-Moson-Sopronban 69 százalék ez az arány. A legkevésbé a Pest megyei utak leharcoltak, a leggyengébb besorolást az ottani úthálózat valamivel több mint negyede érdemelte ki.

Fotó: AFP

A kátyú legfőbb oka az aszfaltba beszivárgó csapadék, amely hideg időben megfagy, és szétfeszíti az útburkolatot.

A hazai autóutak átlagéletkora közel 40 év, amely szintén szerepet játszik abban, hogy sérülékeny az úthálózat.

A kárt megtérítik, ha...

A kátyúk okozta károkért az út üzemeltetője felelős, és a kár bejelentését is az üzemeltetőnél kell megtenni a pórul járt autósoknak. A közutakon a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a fővárosi utak esetében a Budapest Közút Zrt., a vidéki településeken pedig az önkormányzatok illetékesek.

A Magyar Közúthoz 2018-ban 1536 úthibához kapcsolódó kárbejelentés érkezett. Ebből összesen 639 esetben bizonyult jogosnak a bejelentés, ezekre összesen 43,2 millió forintot fizetett ki az útkezelő – ez bejelentésenként 67,6 ezer forintot jelent átlagosan.

Fontos tudni ugyanakkor, hogy az út kezelője a kátyúkár megtérítését elutasíthatja,

  • ha kátyúra figyelmeztető táblát helyeztek ki az adott útszakaszon,
  • ha sebességkorlátozó táblát helyeztek ki az érintett útszakaszon, amelyet a sofőr nem vett figyelembe,
  • illetve ha nem bizonyítható, hogy a gépjármű sérülését az adott útszakaszon keletkezett kátyú okozta.
  • Ezt tegye, ha kátyúba fut

    Éppen ezért nagyon fontos a káreset megfelelő dokumentálása. A tavaly 33 ezer esetben a gépjármű-tulajdonosok segítségére siető Europ Assistance Magyarország javasolja, hogy

  • Készítsünk fényképet a kátyúról, a gépjármű sérüléséről, illetve az érintett útszakaszról. Annak érdekében, hogy a méretarányok érzékelhetők legyenek, javasolt referenciamértéket alkalmazni, pl. egy használati tárgyat, mérőszalagot a kátyú mellé helyezni, hogy érzékelhetővé váljék a kátyú nagysága, mélysége.
  • Amennyiben a balesetnek voltak tanúi, érdemes felírni az elérhetőségüket.
  • Súlyosabb sérülés esetén ajánlatos rendőrt hívni, mivel a rendőrségi jegyzőkönyv vita esetén fontos bizonyíték lehet.
  • Fotó: Paul Zinken/dpa/AFP

    A kártérítés esélyét az évi néhány ezer forintos kátyúbiztosítás azonban alapvetően növeli, melynek megkötése casco biztosítás birtokában is indokolt a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) szerint, mivel a casco csak jelentősebb károsodás esetén releváns:

    a kátyúkárok átlagos költsége 30-35 ezer forint, csak kirívó esetben ugrik 100 ezer forint fölé, vagyis a legtöbbször a casco minimális önrészének mértékén belül marad.

    A legjobb persze, ha sikerül megelőzni a bajt, melyhez az alábbi vezetéstechnikai tanácsokkal szolgál a FBAMSZ:

  • Ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet. Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált, ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.
  • Ha pocsolyába hajtunk, mindig számítanunk kell arra, hogy a felszín akár 20-30 centiméter mélységű gödröt is rejthet.
  • Mi számít kátyúnak?

    A Magyar Közút Zrt. Útügyi Műszaki Előírásaiban szereplő meghatározás szerint a kátyú az utak használata során a forgalmi igénybevétel és a környezeti hatások nyomán létrejött, a szerkezet bomlásával járó károsodás, egy vagy több pályaszerkezeti réteg kisfelületű (legfeljebb 20 négyzetméter) folytonossági hiánya, ami az út használatát nehezíti, a balesetveszélyt növeli, a közlekedési eszközöket fokozottan igénybe veszi, az utazás kényelmét rontja.

     

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.