A Pier-1 utasmóló a reptér és a kormány között normalizálódó viszony első eredménye.
Nagy László Nándor
2020.01.15, 13:16
Megosztom a cikket
Sokan felteszik a kérdést, érdemes-e ünnepelni a normálishoz való visszatérést? Én azt hiszem, hogy igen – mondta Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Liszt Ferenc repülőtér új Pier-1 névre keresztelt diszkont utasmólójának átadásán. A kancelláriaminiszter szerint a főváros és Magyarország a fejlesztéseket azért is megérdemli, hiszen
a válság évének 8 milliós légi utasforgalma után idén akár 18 millió utast tud fogadni.
Budapest fontos turisztikai célpont és átszálló pont, a reptér ezzel a fejlesztéssel olyan minőséget teremtet, amely Európa bármely városában megállja a helyét. Ezzel a korábbi vitákkal és vádaskodásokkal indulókapcsolat elindult az együttműködés irányában – mondta a miniszter.
Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár az esemény kapcsán jelentette be, hogy a Miniszterelnökség a jövőben rendszeresen tart majd Budapest infókat, amelyen az új karakteres Budapest kormányzati program részleteit ismertetik majd. Az első esemény így a közlekedéssel, az új fapados terminállal foglalkozik. Szerdán az első ütemet nyitja majd a reptér, a korábbi karám 2-3 nap múlva bezár és elbontásra kerül, majd, az új utasmúló második fázisa júniusban nyitja meg a kaput.
A Pier-1 8,3 milliárd forintból, kizárólag a reptér által finanszírozott beruházás keretében épült meg.
Fotó: Nagy László Nándor
A beruházás révén négyszeresésére, 3 ezerről 11500 négyzetméterre nő az utasokat kiszolgáló terület, ahonnan nyolc beszállókapu indul, ahonnan közvetlenül lehet majd a járatokhoz közvetlenül kjutni, emellett hat új kapun keresztül autóbuszos beszállítást tudnak majd biztosítani. Ezzel a 8 éve meglévő áldatlan állapotot sikerült magunk mögött hagyni – mondta az államtitkár.
Fürjes Balázs jelezte: megörököltek egy helyzetet: a reptér 2005-ös privatizációja miatt kész tényekkel kellett dolgozni, mivel a bevételmaximalizálás miatt az értékesítési feltételek alapján lényegében semmilyen eszköze nem volt az államnak arra, hogy bármilyen módon beleszóljon a reptér fejlesztéseibe. Fürjes emlékeztetett: az európai nagy reptereknek mindössze 18 százaléka van teljesen magánkézben, a többi köz vagy legfeljebb vegyes tulajdonban van.
A Budapest Airport komoly nyerességet termelő vállalkozás, a tulajdonosok az elmúlt 2 évben 35 milliárd forintot vettek ki a reptérből.
Nehéz úton jártunk, a kapcsolatunk a reptér tulajdonosaival ma sem baráti, de meg kell köszönnünk a reptérnek, hogy egy éve változás történt a reptér életében, az új menedzsment megjelenésével a korábbiaknál sokkal nyitottabb és konstruktívabb lett az együttműködés
– mondta a kormánybiztos.
A tavaly márciusi hárompontos megállapodásból a legfontosabb pont a karám eltörlése volt. A további elvárások a működtetés javítása és a városba történő bejutás megszervezése volt – itt is történt már előrelépés, de ezeken a pontokon még van bőven előrelépés. Fürjes Balázs szerint januárban zárják le azt a megvalósíthatósági tanulmányt, amely a szélesebb, a kerületek közti és a reptér megközelítését gyorsító útfejlesztés részleteit tartalmazza. Az érintett fejlesztés a döntések után 2 évet vehet majd igénybe a fejlesztés – itt komoly kérdés a kerületekkel kapcsolatos egyeztetés lesz az államtitkár szerint. Fürjes emlékeztetett arra is, hogy építési engedéllyel rendelkezik a vasúti fejlesztés is. Ez ugyanakkor százmilliárdos beruházás, ami csak a '21-27-es uniós ciklus fejlesztési forrásainak bevonásával valósulhat meg. Ez a kérdés tehát csak az új pályázati feltételek kapcsán kerülhet napirendre: ha lesz esély EU-támogatás elnyerésére a reptéri vasúthoz, újabb fázisába léphet a beruházás.
Fotó: Nagy László Nándor
A kormány és a reptér menedzsmentje közötti megállapodás harmadik pontjának alapja az, hogy a forgalom kinőtte a jelenlegi repteret.
A kormány egy masterplan kidolgozását várja, amiben új terminál kapacitások kiépítése szerepel.
Gerhard Schroeder, az AviAlliance ügyvezetője és a Budapest Airport elnöke szerint a reptér üzemeltetői dinamikus és fejlődő reptérben hisznek, amelyet az utasok megelégedéssel használnakk, de a részvényeseknek is hasznot hoz. A mostani utasmóló a kormánnyal való együttműködés eredménye – mondta az elnök, hozzátéve, hogy a reptér kompolyan hozzájárul a magyar gazdasághoz és jelentős munkáltató.
A privatizációkor vállalt százmilliárdos fejlesztéseket meghaladóan a reptér új strukturális fejlesztési programja 275 milliárdos beruházással számol a következő öt éves ciklusban
– emlékeztetett a szakember.
Az esetleges államosítás tekintetében Gulyás Gergely hangsúlyozta, hogy az alkotmány védi a magántulajdont, így a döntés az értékesítésről a Budapest Airport tulajdonosaié. Azt ugyanakkor látni kell, hogy a reptér mai értéke legalább duplája a privatizációkorinak, így komoly költségvetési kérdés lenne, ha tényleg ilyen felajánlás érkezne. Az ugyanakkor igaz, hogy az új menedzsment érkezése előtt a lehető legdurvább formában jeleztük, hogy ha nem fejlesztenek, akkor jobb lenne, ha eladnák a repteret – emlékezett vissza tavaly tavaszra Gulyás Gergely. A kancelláriaminiszter szerint akár szakhatósági okokból is bezárható lett volna reptér, ettől a drasztikus lépéstől csak az utazók védelme tartotta vissza a kormányt és az illetékes hatóságokat. Most ugyanakkor jelentősen normalizált helyzetben vagyunk és ünnepelhetünk – mondta a miniszter.
Ne maradjon le a Világgazdaság híreiről, olvassa őket mindennap!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.