Miután a cseh anyacég arról tájékoztatta magyar partnerét, hogy Ausztria és Csehország között határszigorítás lép életbe, szeptember után októberben sem indítja el a Budapest–Bécs–Prága járatait a RegioJet Magyarországon – erről a Continental Railway Solution Kft. (CRS) ügyvezetője, Szigeti András nyilatkozott a Világgazdaságnak.
Arról is beszélt, hogy tudomása szerint az osztrák állam által kezdeményezett korlátozás harminc napra szól,
így nagy valószínűséggel a cseh magánvasút legkorábban novembertől szolgáltathat ismét.
A CRS az egyedüli olyan, teljesen magántulajdonban lévő cég itthon, amely rendelkezik országos vasúti személyszállítási engedéllyel, ezért a RegioJet vele szerződött a magyarországi megjelenése kapcsán, hogy biztosítsa a vonatok üzemeltetését.
augusztusban pedig már a Budapest–Bécs vonal belföldi szakaszára is értékesített jegyeket.
A működése azonban rövidnek bizonyult eddig: először a szeptemberre vonatkozó magyar általános határzár miatt függesztette fel tevékenységét, amely után októberi újraindulást tervezett, most pedig az ausztriai helyzet következtében csúszik tovább egy hónappal a szolgáltatás újraindítása.
Szigeti András jelezte, hogy ha az osztrákoknál elhúzódik a szituáció rendeződése, Csehországban és Magyarországon viszont megfelelők lesznek a körülmények, akkor átmenetileg Bécs kihagyásával és Pozsony közbeiktatásával járhatnak majd a vonatok Budapest és Prága között.
Mindez csupán egy alternatív útvonal lenne, mivel a hosszú távú cél továbbra is a Budapest–Bécs–Prága destináció fenntartása.
Biztos, hogy amint lehet, napi két járattal indulunk ezen a vonalon, és ha a kereslet indokolja, sűrítjük a menetrendet.
Az októberre érvényes jegyek – ahogyan az a szeptemberieknél is történt – a RegioJetnél visszaválthatók, illetve későbbi időpontra átfoglalhatók. Az eljárásról értesítik az utasokat.
A változás hirtelen jött, a CRS még a napokban is úgy készült, hogy a jövő héttől – amikor, az eddigi információk szerint, feloldhatják a harminc napra meghirdetett a magyarországi határzárat –, aktiválhatja a menetrendjét.
Ennek elmaradása érzékenyen érinti a céget, mivel a RegioJettel való együttműködéssel úgy alakította át a szerződésállományát, hogy a bevétele 40-50 százalékát a személyszállítási láb generálja.
Szeptemberben 120 járata esik ki, és hasonló lehet az októberi kiesés nagyságrendje is.
„Ez rendkívül zavaró, de eszünk ágában sincs felszámolni az üzletágat, a személyszállítás a CRS egyik alappillére” – hangsúlyozta az ügyvezető.
A nemzetközi személyszállítás másik nagy hazai, de már közúti szereplője, a FlixBus szintén leállt az ősz első hónapjára.
Lapunk megkeresésére azt közölték: bíznak benne, hogy a beutazási korlátozásokról hamarosan kiderülnek a részletek, amelyek alapján a szeptember utáni időszak is jobban tervezhetővé válik.
Egyelőre jövő szerdáig függesztették fel a Magyarországot érintő járataik üzemeltetését, ha szükséges, ezt meghosszabbítják.
Egyúttal arra is kitértek, hogy a német hátterű mobilitási vállalat elkötelezett a magyar piac mellett. „Budapest a FlixBus fontos csomópontja, 2019-ben a magyar főváros a globális hálózat 19. legnépszerűbb célállomása volt – mondta az ügyvezető. – Nem kérdés, hogy szeretnénk a lehető leghamarabb újraindítani innen induló összeköttetéseinket.”