Csak az Egyesült Államok két vezető légitársasága több mint 3 ezer pilóta elküldését tervezi szeptember végén, amint lejár a kormány szektornak szánt támogatása. A veszélyeztetett dolgozók között aránytalanul sok a női pilóta.
A koronavírus-járvány kitörése előtt a globális légi közlekedési szektor – rekordokat döntve -, évi 5 százalékkal növekedett, ami több mint 800 ezer új pilóta szükségességét eredményezte a következő két évtizedben a Boeing becslései alapján.
A pilótahiány megoldására elindítottak a szektorban egy toborzási kampányt, amely főként a női pilóták felvételét célozta meg. A pandémia hatására azonban visszaesett a szektor forgalma:
A globális légi közlekedési forgalom 2019-es szinthez való visszatérést csak 2024-re várják.
Miután a pilótákat érintő munkaerőhiány átfordult, – a szükségesnél több pilótát eredményezve – , a toborzási kampány is feleslegessé vált. Ez erős pofont adott a férfiak által uralt légitársaságok diverzifikációjára tett törekvéseknek.
A nőket célzó toborzási kampány ellenére is
mindösszesen csak a pilóták 5,3 százaléka nő világszerte, akiknek csupán egynegyede dolgozik kapitányként,
a női pilótákat tömörítő szakmai szövetség, az International Society of Women Airline Pilots adatai szerint (ISWAP).
Ez a szám tovább csökkenhet, hiszen a légitársaságok a frissen felvett dolgozóiktól válnak meg elsőként, így a nemrég felvett női pilóták veszélyben érezhetik magukat.
Bár a légi társaságok egyeztettek a szakszervezetekkel, és megállapodásuk szerint a dolgozókat kortól és nemtől függetlenül, szenioritás alapján küldik el, a friss alkalmazottak között jelenleg magasabb a női dolgozók aránya – közölte az ISWAP.
Ezek alapján
az Egyesült Államokban legalább 600 női pilóta munkahelye kerül veszélybe októbertől,
hacsak nem születik újabb szakszervezeti megállapodás, vagy a szektor nem kap további kormányzati támogatást.