Logisztika

Egy apró módosítás okozhatta a Boeing 737-esek meghibásodását

Még 2019-ben módosítottak a panelek rögzítésének módján. Mivel apró változtatásnak tűnt, ezért nem értesítették a hatóságokat róla.

Kicsit több mint fél éve, hogy az amerikai hatóságok ismét engedélyezték a Boeing 737 Maxok légi forgalomban való részvételét, azonban a modellek ismét intenzív vizsgálat alá kerültek több elektronikai meghibásodás után, amelyet a vállalat volt vezetői szerint előre meg lehetett jósolni – adta hírül a BBC.

Még a múlt hónapban fedeztek fel egy potenciális elektronikai hibát, ami miatt huszonnégy légitársaság több mint száz gépének elektromos hálózatszigetelését kellett ellenőrizni és javítani.

Emiatt több új Boeing 737 Max szállítását is felfüggesztették.

A gyártó és a tengerentúli hatóságok szoros együttműködésben dolgoznak a helyzet megoldásán, azonban több kritika is felmerült, miszerint idejekorán engedték vissza a forgalomba a Boeing 737 Max repülőgépeket, ami hozzájárulhatott az etiópiai és indonéz katasztrófákhoz is.

Fotó: Shutterstock

A vállalat közlései szerint az elektromos berendezések helytelen működését először egy a gyártósorról frissen legurult 737 Max 8-nál vették észre. A meghibásodást az okozta, hogy a gép falában lévő elektronikai panelek és a külső burkolat között nem volt megfelelő a szigetelés.

Így a pilótafülkében az irányítópult működésében is zavar keletkezhet.

Ezek a zavarok akár a biztonságos repülést és a leszállást is veszélyeztethetik. Szakértők szerint a technikai probléma különbözik az összes eddigi meghibásodástól, és az az oka, hogy a Boeing még 2019-ben módosított az elektronikai panelek rögzítésének módján, vélhetően a gyártási költségek csökkentése végett.

Mivel nagyon apró változtatásnak tűnt, ezért nem értesítették a hatóságokat róla.

Fotó: BBC/Boeing.com

Akadnak, akik keményen bírálják a Boeingot emiatt, ilyen például Ed Pierson, a vállalat korábbi menedzsere is, aki szerint ez egy sokkal mélyebben gyökerező probléma egyik jele, ami a vállalat gyártási kapacitásának túlfűtése miatt alakult ki. Véleménye szerint még 2018-ban a Seattle melletti gyárban kaotikus helyzetek uralkodtak, és már akkor látni lehetett, hogy a elektronikai berendezések működésében hibák léphetnek fel a jövőben.

A Boeing azonban elutasítja, hogy bármi összefüggés lenne a 737 Maxok gyártási standardjai és a két katasztrófa között. Közleményük szerint számos ország hatóságai vizsgálódtak az etiópiai és indonéziai balesetekkel kapcsolatban, azonban egyszer sem jutottak arra a következtetésre, hogy bármi köze lenne a gyári körülményeknek a tragédiákhoz.

A majdnem negyven méter hosszú és közel harminchat méter fesztávú Boeing 737 Maxon 210 utas fér el, plusz a pilóták és a személyzet. A maximum utazási távolsága pedig 6570 kilométer a gyártó adatai szerint.

szigetelés Boeing 737 MAX Ethipia repülőgép elektronika Indonézia
Kapcsolódó cikkek