BUX 53,121.9
+1.10%
BUMIX 4,344.07
-0.18%
CETOP20 2,499.93
+0.11%
OTP 17,980
+1.32%
KPACK 8,500
+2.41%
-2.78%
0.00%
+0.52%
-0.45%
ZWACK 16,500
-1.20%
0.00%
ANY 1,550
-1.59%
RABA 1,360
-1.45%
+2.06%
+1.07%
-0.59%
-0.40%
0.00%
-3.49%
+2.35%
+1.49%
+0.70%
OTT1 149.2
0.00%
+0.43%
MOL 2,660
+1.37%
-0.33%
ALTEO 2,310
-1.70%
0.00%
-1.19%
EHEP 1,690
0.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
+0.28%
-0.12%
-1.74%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
-5.36%
-2.83%
+0.62%
-2.95%
-1.34%
NUTEX 15.74
+1.55%
GOPD 12,900
+1.57%
OXOTH 4,610
+0.22%
+4.67%
NAP 1,807
+2.32%
0.00%
+3.33%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Lezárult az Airbus és a Boeing csörtéje

17 éve húzódó kereskedelmi konfliktus végére tehet pontot az USA és az EU. A légitársaságok és légiipari cégek állami támogatásával kapcsolatos vitát a Donald Trump által bevezetett szankciók – és az uniós viszontválaszok – több milliárd dollárral terhelték meg – írta a Figyelő.

Biden elnök európai látogatása a transzatlanti kapcsolatok megerősítéséről szól, így a régóta húzódó vita lezárása szimbolikus gesztus lenne mindkét fél részéről. A tárgyalásokról kiszivárgott hírek szerint az Airbus és a Boeing bőrére menő torzsalkodás megszüntetéséről megszületett az elvi megállapodás, azt már csak a csúcsvezetőknek kell jóváhagynia. A megállapodás előtt azonban még konzultációkat folytatnak az Airbusnak otthont adó államok (Németország, Franciaország, Spanyolország) vezetőivel.

Ha létrejön a megállapodás, az a legjobbkor jönne a pandémia által sújtott szektornak.

A két fél részéről már korábban is mutatkoztak gesztusok a szankciók feloldására, márciusban négy hónapos időszakra felfüggesztették számos termékre a korábban rájuk kivetett büntetővámokat. Az USA 2019. októberében összesen 7,5 milliárd dollár értékű uniós importra szabott ki ilyen szankciókat. Az EU válasza egy 4 milliárd dolláros szankciós csomag volt.

Fotó: CRISTINA PEDRAZZINI / SCIENCE PHOT / CPD / Science Photo Library / AFP

Az Airbus és a Boeing konfliktusa egyike a legrégebben húzódó kereskedelmi konfliktusoknak, holott a két cég már hosszú évek óta sürgeti a megegyezést. A tárgyalások eddig a WTO, a Világkereskedelmi Szervezet koordinálásával zajlottak – csekély eredményekkel.

A kiegyezés – és a szektor fellendülése – nagyon ráfér mind a két cégre.

A Boeing az elmúlt év utolsó negyedében 8,4 milliárd dollár nettó veszteséget szenvedett el, 15,3 milliárd dollár bevétel után, ami 15 százalékkal marad el az előző év azonos időszakának szintjétől. A teljes éves nettó veszteség megközelítette a 12 milliárd dollárt. Az árbevétel 24 százalékkal 58,2 milliárdra zuhant. A gyártó már 2019-ben is veszteséges volt, az előző több mint 20 év után első ízben.

Az Airbus kicsit jobban jött ki a válságból, igaz ebben nagy szerepet játszik az is, hogy a Boeing új gépével történt katasztrófák, majd azok forgalomoból való kivonása súlyosan érintette a rendelésállományt.

Kapcsolódó cikkek