BUX 41,095.11
-0.39%
BUMIX 3,949.44
+0.03%
CETOP20 1,920.34
0.00%
OTP 10,250
-0.49%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
-1.00%
ZWACK 17,150
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.89%
RABA 1,185
0.00%
-0.88%
+0.25%
0.00%
-3.23%
0.00%
+8.59%
+1.47%
0.00%
-0.22%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,810
-0.64%
+0.50%
ALTEO 2,330
0.00%
0.00%
0.00%
EHEP 1,320
+1.93%
0.00%
-0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.33%
0.00%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+2.35%
0.00%
0.00%
0.00%
-1.57%
NUTEX 10.45
0.00%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
0.00%
NAP 1,246
+1.63%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Piacromboló kamionok a svéd utakon

Svédországban bírsággal sem tudják rászorítani a külföldi közúti árufuvarozók egy részét a szabályok betartására. A skandináv ország e téren egy cipőben járhat Magyarországgal.

Mintegy hatszáz olyan külföldi teherautó járja a svédországi utakat, amely nem tartja be a rá vonatkozó szabályokat

– olvasható az SVT svéd állami televízió honlapján. A panasz szerint vagy nincs engedélyük, vagy nem tartják be a járművezetők pihenőidejére vonatkozó előírásokat, például a sofőrök kénytelenek 2-3 hónapot is a vezetőfülkében éjszakázni, máskor tisztességtelen áron, a helyieknél kilométerenként 20-30 svéd koronával olcsóbban vállalnak fuvart. Arra is akad példa, hogy országon belül akár tizenhat napon át fuvaroznak (kabotázs), holott a svéd törvények szerint az országba érkező külföldi kamionok hét napon belül a célállomásukon kívül csak három másik helyen állhatnak meg, ezután el kell hagyniuk az országot.

A felsoroltak egy új felmérésből származnak. A megállapítások kapcsán a honlap által idézett Henrik Sternberg, az amerikai Iowa Állami Egyetem logisztikai kutatója rámutatott, hogy e gyakorlat kedvezőtlenül hat a járművezetők munkakörülményeire, a versenyre és a környezetre is.

Hiába a bírságok, ha nincs visszatartó erejük, több teherautós újra és újra próbálkozik. Talán kevés az ellenőrzés.

Fotó: Shutterstock

Magyarországra nyilván nem érkezett panasz, hiszen Svédország ugyanabban a cipőben jár, mint bármelyik más uniós tagország, arról van szó, hogy miközben az uniós fuvarozók betartják a kötelező szabályokat, a harmadik országokból érkezők nem mindig

– reagált a hírre Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének megbízott főtitkára. A kabotázs például adott keretek között engedélyezett az uniós országok cégeinek, és e szabályokat az Európa-szerte – Skandináviában is – dolgozó magyar fuvarozók be is tartják.

„Jó reggelt, tisztelt Svédország, mondhatnám, hiszen az ismertetett problémák csak fokozódni fognak az uniós harmadik mobilitási csomag, de főleg annak kiküldetési irányelvének vagy a minimálbér szabályainak élesítésével, ezek a tagországok cégei számára olyan korlátozásokat is előírnak, amelyek az unión kívüliekre nem vonatkozhatnak” – mondta a szakember. E harmadik országok fuvarozói hatványozottabban fogják az árakat letörni. A csomag megnehezíti térségünk uniós országai fuvarcégeinek működési körülményeit is, nem véletlen, hogy három-négy éve folyik a polémia arról, hogy a harmadik mobilitási csomag eszközeivel kell-e a piacot szabályozni.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek