Ukrajnában vizsgálat indult az Antonov An–225 Mrija óriás szállító repülőgép február 27-i megsemmisülése körülményeinek feltárására – közölték helyi illetékesek az ukrán média szerint. Az ukrán főügyészség és az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) azt vizsgálja, hogy a figyelmeztetések ellenére miért nem sikerült időben biztonságba helyezni a gépet – idézte a DPA pénteken az ukrán média közlését.
A történtek jogilag hivatali kötelességszegésnek, sőt külföldi katonai hatalommal való együttműködésnek minősülnek – írták ukrán médiaforrások. Arról nem tájékoztattak, hogy ki a hibás. Az Antonov An–225-ös, a világ legnehezebb teherszállító repülőgépe, az ukrán fővárostól északnyugatra fekvő Hosztomel repülőterén parkolt. Dmitro Antonov, a gép főpilótája elmondta:
a legénységnek az volt a szándéka, hogy a gépet február 24-én, a drámai hajnali órákban, amikor az orosz támadás megkezdődött, kimenekítse. A hajtóműveket beindították, de nem kaptak felszállási parancsot.
A harcok Hosztomel körül több napig tartottak, mígnem az ukrán csapatokat szétverték a támadó orosz ejtőernyősök. A repülőgépet február 27-én megsemmisítették. Néhány nappal később aztán az ukránok visszafoglalták a repülőteret. Mivel a gépet nem sikerült megmenteni, március végén elbocsátották az állami Antonov repülőgépgyártó vállalat vezérigazgatóját, Szerhij Bicskovot.
Az egyedülálló teherszállító repülőgép a világ számos repülőterének vendége volt. Szárnyfesztávolsága 88,4 méter, maximális felszállósúlya pedig 640 tonna volt. Összehasonlításképpen: egy teljesen megrakott amerikai Boeing–747-es, közismert nevén Jumbo, a világ egyik legismertebb széles törzsű repülőgépének maximális felszállósúlya 447 tonna.