Különleges, pikáns kiszivárogtatást tett közzé július végén a török nyelvű CNN Türk hírportál. Eszerint Recep Tayyip Erdogan török és Vlagyimir Putyin orosz elnök közelgő (augusztus 5-i), az oroszországi divatos nyaralóhelyen, Szocsiban tervezett tárgyalásain az utóbbi felveti majd, hogy szeretnének „közelebbi együttműködést” kialakítani a Bayraktar TB2-es közepes, csapásmérésre és felderítésre egyaránt használt drón gyártójával, a Baykar Makina nevű családi céggel, amelynek tulajdonosai egyébként közeli rokoni kapcsolatban állnak a török elnökkel. További érdekes részlet: a Baykar Makina ugyan nem veri nagydobra, de együttműködik amerikai high tech cégekkel is. A török dróngyártó a hírek szerint nyugati, amerikai fejlesztésű-gyártmányú alkatrészeket épít be a drónok legérzékenyebb részeibe, a szenzorrendszerekbe, valamint az irányító- és távközlési szisztémákba.

A Turkish Bayraktar TB2 combat drone is on view during a presentation at the Lithuanian Air Force Base in Siauliai, Lithuania, on July 6, 2022. - Lithuania on July 6, 2022 exhibited a crowdfunded Turkish-made military drone that it plans to send to Ukraine to help the war-torn country fight Russia's invasion.People in the NATO member country raised 5.9 million euros for the Bayraktar TB2 drone over three days last month, before its Turkish manufacturer Baykar announced it would donate the drone free of charge. (Photo by PETRAS MALUKAS / AFP)
Fotó: Petras Malukas / AFP


Moszkva annak idején, amikor a drónhadviselés, a pilóta nélküli, de ember által kontrollált repülőeszközök (UAS, UAV, UCAV néven jelölik őket az angol-amerikai szaksajtóban) „divatba jöttek”, elaludta a korszakváltást. Lényegesen lemaradt nemcsak a Nyugathoz, de még Törökországhoz képest is a drónok fejlesztésében. Ennek issza most a levét Ukrajnában is, és ez lehet az egyik motiválóerő, amely miatt augusztus 5-én az Erdogan–Putyin-tárgyaláson talán napirendre kerül az Oroszországi Föderáció (OF) és a Baykar Makina közti valamilyen kooperáció.

Az első ízben az azeri–örmény Karabah-háborúban ismertté vált, az oroszországi gyártmányú örmény T-72-es tankokat sikerrel kilövő Bayraktar TB2-es drónok, a hozzájuk kifejlesztett speciális, kis méretű irányított bombák (MAM-L, MAM-C) tették ismertté a céget, amely egyébként az ukrán hadiiparral, annak egyik legismertebb képviselőjével, a Motor Sichhel (MS) tavaly szeptemberben kötött hosszú távú együttműködési megállapodást. Ennek nyilvánvalóan része a másik ukrán hadiipari sztárvállalattal, az Ivchenko-Progress-szel (IP) kötött kooperáció is. A megállapodás része, hogy a Bayraktar TB2 gyártásának egyes elemeit vagy akár a teljes folyamatot Ukrajna területén is elindítanák. A február 24-én kezdődött orosz támadás vélhetően ezt a projektet is lenullázta ideiglenesen.

Az ukrán–török megállapodások szerint a Motor Sich–Ivchenko-Progress páros látná el az AI-450T turbólégcsavaros hajtóművel a Baykar Makina legújabb és legnehezebb csapásmérő drónját, az akár száz kilogrammos légibombát is hordozni képes és 24 óráig a levegőben tartózkodó, ember vezette vadászgéphez hasonló méretű, Bayraktar Akinci MALE-osztályú (azaz Medium Altitude Long Endurance – közepes magasságban háromezer–tízezer méter között hosszú ideig, 24-48 óráig a levegőben maradó), kétmotoros, ember nélküli gépet. Ennek a gépnek hagyományos a felépítése, a két motor a gép két oldalán, a szárny elülső részén van elhelyezve. Meg nem erősített hírek szerint az ukránok felajánlották a törököknek, hogy a délkelet-ukrajnai harctéren, az OF erők elleni bevetésen próbálják ki „élesben” az Akincit. A Kijevvel és Moszkvával egyaránt kapcsolatot tartó Ankara nemet mondott, nyilván nem akart szembekerülni az OF-fel, Putyinnal, és talán a gép sincs még bevethető állapotban.
Tavaly novemberben írták alá a törökországi angol nyelvű napilap, a Daily Sabah szerint az MS-megállapodás tükörszerkezeteként az Ivchenko-Progress és a Baykar Makina közti együttműködési megállapodást. Ennek alapján a február 24-én Moszkva által megindított támadásig az ukránok legalább 12 darab, az Ivchenko-Progress által kifejlesztett és gyártott AI-450T motort szállíthattak a Baykarnak, amellyel hat darab kétmotoros Akincit építhettek meg. A Baykar egyébként terveiben mindkét ukrán repülőgépmotorokat tervező, gyártó cég motorjaira számít.

És az csak hab a tortán, hogy a Motor Sich által Moszkvának egészen 2013-ig szállított turbólégcsavaros motorokat az OF-ben beépítették a saját cirkálórakétáikba is. Azaz Moszkvának a 2014–2015-ös ukrajnai fordulat után – amikor Kijev hivatalosan teljes mértékben megszüntette a Moszkvával való korábbi, nagyon kiterjedt hadiipari együttműködést – súlyos gondot okozott az Ukrajnából származó hadiipari eszközök pótlása. És nemcsak cirkálórakéta-motorokat, hanem az oroszországi hadihajók számára gázturbinás hajtóműveket gyártottak igen jó minőségben Ukrajnában, a Zorja-Masproekt nyikolajevi gyárában, amelyet az OF 2022 március 13-án bombázott.

Az ukrán, nyikolajevi hajómotorok hiánya a 2015–2020 közötti időszakban jókora visszaesést okozott az oroszországi haditengerészeti fejlesztési tervek végrehajtásában. Moszkvának ki kellett építenie saját gyártását, amihez persze némi segítséget nyújtott az a sok száz, talán sok ezer ukrán hadiipari mérnök, gyártó-fejlesztő, akiket az OF a 2015 utáni években magas fizetéssel, jó élet- és munkakörülményekkel kecsegtetve csábított át magához.

RUSSIA-MAKS2009-PUTIN
Fotó: Natalia Kolesnikova / AFP

Ugyanakkor az oroszországi légierő, a rakétacsapatok módszeresen rombolják az ukrán hadiipari létesítményeket, gyárakat. Eddig nem érkeztek hírek az Ivchenko-Progress tervezőirodái, gyárai elleni támadásról. A Motor Sich és a Zorja-Masproekt vállalatai viszont kaptak rendesen. Az előbbi Zaporizzsjében lévő létesítményeit az OF rakétatámadásai szétrombolták, az utóbbi nyikolajevi hajógyárát márciusban érték találatok.

Ezeknek a híreknek a kínaiak sem örülhettek különösképpen. Ugyanis ők is meg szerették volna szerezni a Motor Sich és az Ivchenko Progress szellemi és fizikai kapacitásait, ám – amerikai nyomásra – a kijevi kormány nemet mondott a kínai gyárvásárlási ajánlatokra. A kínai Skyrizon cégnek és a mögötte álló, nem nevesített invesztoroknak nagy terveik voltak a patinás vállalattal, amely jó néhány szovjet-orosz és ukrán katonai és polgári repülőgép motorjait tervezte és gyártotta. A többi között a világ legnagyobb repülőgépe, a Kijev melletti Hosztomel katonai repülőterén a háború első napjaiban az OF-erők által elpusztított, hatmotoros An-225 Mrija is Motor Sich-motorokkal repült. Végül is a Motor Sich–Ivchenko Progress–Zorya Mashprojekt trió iránt érdeklődő amerikaiak kerülhettek a legjobb pozícióba.
Tavaly március 11-én a nagy hatalmú Ukrán Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanács Zelenszkíj államelnök vezetésével ülést tartott, amely után bejelentették a Motor Sich államosítását. A felbőszült kínaiak – egymilliárd dollárral megtoldva korábbi (2020 decemberében bejelentett) igényeiket – újabb keresetet adtak be a hágai Nemzetközi Bíróságon, és már 4,5 milliárd dolláros kompenzációt követelnek Ukrajnától, személy szerint Zelenszkij elnöktől.