A munkavállalói érdekképviseletek válaszaival folytatódtak a bértárgyalások kedden a vasúttársaság székházában – olvasható a MÁV-Volán közleményében. Az egyeztetésen elhangzott, hogy a szakszervezetek többsége elfogadhatónak tartja a hosszabb távra szóló bérmegállapodást is.
Ezeknek a garanciáknak a kidolgozására a munkáltatói oldal nyitottságot mutatott – írta a MÁV-Volán. A felek megállapodása szerint a bértárgyalások még januárban folytatódnak. A Volánbusz-munkavállalók egy részét képviselő Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) azonban elutasította a munkáltatói ajánlatot, és eredménytelennek minősítette a bértárgyalást, valamint
indokoltnak tartja a januárra tervezett, újabb sztrájk megtartását is.
A Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CSÉT) múlt heti ülésén megfogalmazott tulajdonosi bérajánlatra adott szakszervezeti válaszok ismertetésével folytatódtak a bértárgyalások a MÁV-Volán csoport háromoldalú érdekegyeztető tanácsán. Az érdekképviseleti vezetők többsége jelezte, hogy a több évet felölelő bérmegállapodási konstrukció számukra csak garanciális feltételek és konkrét, technikai megoldások beépítése esetén fogadható el, míg a 2024-es éves bérfejlesztés mértékére, annak módjára vonatkozóan további egyeztetéseket látnak szükségesnek.
Ez áll Lázár János ajánlatában, amelyet a szakszervezetek visszautasítottakFőként az alacsonyabb keresetű Volán-dolgozók járnának jól a miniszter javaslatával. |
A CSÉT-ülésen elhangzottak alapján a munkaadói oldal tárgyalódelegációját vezető Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója úgy látja, a januári megállapodásnak továbbra is megvan az esélye (ez a feltétele annak, hogy a bérfejlesztés eredményei már a februárban kifizetett bérekben érvényesüljenek). A munkáltatói oldal ugyanis megértette:
egy hosszabb távú megállapodás megkötéséhez egyebek mellett arra van szükség, hogy teljesüljön a munkavállalói oldal igénye a reálbér értékének megőrzését biztosító, a megállapodásba beépített garanciákra vonatkozóan.
A felek megállapodása szerint a bértárgyalások még januárban folytatódnak, míg az egyik Volánbusz-érdekképviselet, a SZAKSZ jelezte, hogy a bértárgyalás legújabb fordulóját eredménytelennek ítéli, a munkaadói bérajánlatot továbbra is elutasítja,
a korábban megfogalmazott 25 százalékos bérkövetelését pedig immár 26,7 százalékos alapbéremelésnek megfelelő – havi, egységes 90 ezer forintos – bérkövetelésre módosítja, illetve a hónap végére tervezett újabb sztrájkot továbbra is indokoltnak tartja.
Mint emlékezetes a múlt héten megfogalmazott tulajdonosi ajánlat szerint a bérfejlesztési ciklus alatt a cégcsoport munkavállalóinak alapbére átlagosan legalább 25 százalékkal növekedne, míg az első évben, 2024-ben egységesen havi 70 ezer forinttal nőne a vállalatcsoport minden munkavállalójának alapbére. Ez átlagosan 16,8 százalékos, míg például a Volánbusz-autóbuszvezetők esetében 20,5 százalékos béremelést jelentene már az idei esztendőben.