Még csak tegnap adott bérajánlatot Lázár János a MÁV-Volán csoport dolgozóinak, de úgy tűnik, máris akadályba ütközött a megállapodás. Az egyik buszos szakszervezet ugyanis szerdán bejelentette, hogy visszadobta az építési és közlekedési miniszter javaslatát.

Lázár, Volán
Nem ezt várta Lázár János: visszadobták az ajánlatát a fizetésemelésről – érik a Volán-sztrájk. Fotó: Lázár János / Facebook

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezetről (SZAKSZ) van szó, amely nem sokkal ezelőtt a közösségi oldalán tette közzé, hogy 

folytatja a bérharcát, a munkáltató három évre szóló bérfejlesztési javaslatát elutasítja.

Az érdekképviselet elnöke, Dobi István azt is ismertette, hogy a Volánbusz vezérigazgatójánál kezdeményezte a következő sztrájk előtti egyeztető tárgyalások lefolytatását.

A SZAKSZ 25 százalékos fizetésemelést követel 2024-re. Annak ellenére tartja ezt, hogy Lázár János ajánlata egyébként nem sokkal marad el ettől. A tárcavezető három év alatt tenné lehetővé a legalább negyedével magasabb fizetéseket, de erre az évre minimum havi 70 ezer forintos egységes béremelést ígért. Ez más szakszervezeti számítások szerint (Közúti Közlekedési Szakszervezet, KKSZ) nagyjából 20 százalékos emelésnek feleltethető meg.

Ez azonban ezek szerint kevésnek bizonyult. A SZAKSZ nem a legnagyobb szakszervezet a Volánbusznál, és nem is az egyetlen. Az állami cégnél legalább kéttucatnyi érdekképviselet működik, a legnagyobb a már említett KKSZ. Dobi István tömörülésének törekvését mégsem lehet figyelmen kívül hagyni, tekintve hogy már eddig is rendszeresen megszerveztek érzékelhető dolgozói akciókat, másfelől pedig ezúttal összesen 5978 sofőr (a volános buszvezetők 58 százaléka) aláírását gyűjtötte össze a bérkövetelését és a sztrájkot támogató íveken.

Vagyis papíron legalábbis kijelenthető, hogy 

a január végi, 28–29-i sztrájk kilátásba helyezése nem üres fenyegetőzés.

Még akkor sem, ha egyébként a SZAKSZ nem tartozik a kollektív szerződést megkötő érdekképviseletek közé. Az ebbe a kategóriába tartozó, összesen nyolc szakszervezet (élükön a KKSZ-szel) egyébként inkább pozitív hozzáállást mutat az Építési és Közlekedési Minisztérium ajánlata kapcsán, de végső döntést még nem hoztak az elfogadásáról.

Kérdés még, hogy milyen reakció várható a vasutasok részéről. De miután ők 18 százalékos emelést helyzetek kilátásba, elviekben támogathatják a bérmegállapodást.

Lázár János ajánlatot tett a vasutasoknak és a buszsofőröknek – de ez nem biztos, hogy elég lesz

Konkrét fizetésemelési programmal állt elő az építési és közlekedési miniszter. Kérdés, hogy ez lehűti-e a sztrájkhangulatot.