
Időben megtudják a fuvarozók, mikor és hol akadhatnak el
Jelentős korlátozások lesznek a már most is gyakran túlterhelt szállítási vonalakon a következő években kezdődő közúti és vasúti fejlesztések, felújítások, ami nehéz feladat elé állítja a logisztikai szakmát. Ezért a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a MÁV ezért rendszeres egyeztetésről állapodott meg, hogy a fuvarozók és megbízóik időben értesüljenek a várható korlátozásokról, és felkészülhessenek azokra – írja közleményében a szövetség.

A fuvarozóknak, szállítmányozóknak ugyanis ilyen körülmények között is ki kell kiszolgálniuk a gazdaság növekvő szállítási igényét.
A tervek szerint a következő hat évben mintegy ezeregyszáz kilométernyi gyorsforgalmi utat és csaknem ezerhatszáz kilométernyi vasútvonalat fejlesztenek, több esetben párhuzamosan. A lezárások, terelések nehézséget jelentenek a logisztikában, amely a bruttó hazai termék (GDP) 5 százalékát teszi ki, ráadásul a jelentős ipari fejlesztési hullám – például autó- és akkumulátorgyárak – miatt megugrik az igény a fuvarozásra. A felújítások levezénylése minden eddiginél nagyobb szervezési és koordinációs feladatokat igényel a részvevőktől.
Felkészülnek a fennakadásokra a fuvarozók
A MÁV és az MLSZKSZ együttműködése azt célozza, hogy e fejlesztések a vasúti és közúti fuvarozásban érdekelt cégeknél és megbízóiknál minél kisebb fennakadásokat és akadályoztatásokat jelentsenek. Az aláírók rendszeresen egyeztetnek majd és folyamatosan tájékoztatják egymást már a fejlesztésekre való felkészülés során is. Így a vasúti pályahálózatot üzemeltető társaságok, illetve a fejlesztések lebonyolítói is tisztában lesznek a fuvarozók, árutulajdonosok igényeivel, míg a logisztikai szakmának időben tudomására jut, hogy hol és milyen akadályokkal kell számolnia. Így lesz idejük felkészülni, átszervezni a logisztikájukat,
- például kerülőutakat keresni,
- átmenetileg nagyobb készleteket felhalmozni
- vagy hosszabb szállítási időkkel tervezni.
Ezzel csökkenthető a bizonytalanság és megelőzhető egy váratlan készlethiány miatti leállás.
Az iparfejlesztés logisztikai fejlesztést követel
„A vasúti infrastruktúra következő évekre tervezett fejlesztése nagyon sokat fog javítani a magyarországi vasúti fuvarozás kiszámíthatóságán. Mivel a vasúti fejlesztésekkel egy időben a közúti gyorsforgalmi hálózaton is jelentős munkálatok lesznek, a közúti és vasúti személyszállítás, árufuvarozás igényeinek összehangolását kiemelt fontossággal kell kezelni” – idézi a közlemény Pafféri Zoltánt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója.
Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke kiemelte, hogy a hazai iparfejlesztési hullám a közlekedési infrastruktúra jelentős fejlesztését igényli. A már megkezdett és a várható beruházások nagy előrelépést jelentenek a logisztika szakma számára, de a kivitelezés idején még nehezebb helyzetbe hozzák a fuvarozókat.
Kivitelezések több ezer kilométeren
A 2030-ig megcélzott fejlesztések közé tartozik
- az ország legforgalmasabb pályaszakasza, a budapesti déli körvasút,
- a miskolci vonal,
- Debrecen térségében több pályaszakasz,
- illetve a Csepeli Szabadkikötő elérése szempontjából kulcsfontosságú Gubacsi-híd,
- emellett épül a Budapest–Belgrád vasútvonal,
- és elkezdődhet a fővárost elkerülő V0 építése.
A gyorsforgalmi utakon folytatódnak az elmúlt években kezdett szintre hozó felújítások, valamint az M1-es, az M7-es és az M3-as autópálya bővítése is több más beruházás mellett. A fontosabb hazai és a környező országokat érintő közlekedésfejlesztési projektekről és hatásukról szól a Kelet-Európai Intermodális Konferencia is, amelyet október 18-án, Budapesten tart az MLSZKSZ.