
Épülhet a BYD-gyár – megérkezett az első építőanyag-szállítmány a szegedi PSP terminálra
Megérkezett Kínából az első vasúti szállítmány a szeged-kiskundorozsmai PSP terminálra. A következő három évben legalább négymillió tonna ömlesztett árut kell vasúton Szegedre szállítani a világ második legnagyobb elektromosautó-gyártója első európai üzemének az építéséhez.

Budapest kimaradt az útvonalból
Az intermodális terminálról közvetlenül az építkezés területére szállítják az anyagokat a kínai építőipari vállalkozónak, elkerülve a lakott területeket. Az első szállítmány az épülő BYD-gyár acél csarnokelemeit tartalmazza a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) közleménye szerint. A kötegelt egységrakományok és konténerek és a további tételek Kínából hajón érkeznek európai kikötőkbe, ahonnan vasúton folytatják az utat Szegedre. Az első vonat a cégcsoport vasútvállalatával, a PSP Cargo Group Romaniával futott be a terminálra. A BYD kérésének és a dekarbonizációs elvárásoknak megfelelően
ez környezetkímélőbb megoldás, mint az eredetileg tervezett útvonal, aszerint a vonatok Budapestre érkeztek volna, és onnan közúton szállították volna tovább a szegedi építkezésre.
Az első szállítmányt hamarosan újabb négyhajónyi acélszerkezet és két-háromezer konténer építési anyag követi augusztustól év végéig. A következő három évben legalább négymillió tonna ömlesztett árut juttatnak el közvetlenül az autógyár területére, várhatóan az intermodális terminálon keresztül.
A már működő BYD-gyár induláskor napi 200 konténert tervez fogadni
A terminálról az építkezésre a kamionos kiszállításokat továbbra is a lakosság zavarása nélkül, az önkormányzattal és a Magyar Közúttal egyeztetve végzik. A több lépcsőben épülő gyár az eddig engedélyezett csarnokok mellé újabb egységek, többek között egy tízhektáros óriásépítmény létesítésére is engedélyt kapott. A gyár működésének kezdetén napi kétszáz konténert tervez fogadni, ami a későbbieknek háromszáz konténerre is emelkedhet. Az első évben százötvenezer, majd a további években évi háromszázezer kész autó szállítását is vasúton tervezik.
Elengedhetetlen a terminál és a vasúthálózat fejlesztése
A PSP terminál komplett szolgáltatást nyújt a vasúti szállítástól a termináli szolgáltatáson át a közúti kiszállításig. Az építkezés és a gyár későbbi, folyamatos működésének biztosítása érdekében folyamatosan fejlesztik a terminált.
„A növekvő konténerforgalom elvárásaihoz igazítottuk az elegyfeldolgozási technológiát, a meglévő reach stacker (konténerrakodó jármű) mellé hamarosan érkezik egy újabb, hasonló targonca is. A terminál informatikai rendszerét újabb kamerákkal egészítjük ki, ami a konténerek azonosítását és a nyilvántartását segíti. A közúti kiszállítások és átadások pontos dokumentálását valós idejű időbélyeggel és GPS-koordinátákkal alátámasztott, elektronikus átadási bizonylattal végezzük” – idézi a közlemény Kovács Attilát, a terminál ügyvezető igazgatóját.
Az MLSZKSZ évek óta hangoztatja, hogy az autó- és akkumulátoripari beruházások felfutása elengedhetetlenné teszi a vasúti infrastruktúra haladéktalan fejlesztését:
- egyrészt a meglévő pályák karbantartását,
- a lassújelek megszüntetését,
- valamint a V0-s vasúti elkerülő építését.
Enélkül a már most is túlterhelt közúthálózatra szorítja a bővülő forgalmat, növelve a környezetterhelést és a balesetveszélyt. Az MLSZKSZ célja – mint írja – a környezetkímélő vasúti szállítás elősegítése, a szervezet ezért is egyeztet a szükséges fejlesztésekről a minisztériumokkal és a MÁV-val, valamint konferenciáinkon párbeszédre hívja az ipar, a logisztika és a kormányzat szereplőit. A legközelebbi rendezvény az októberi Kelet-Európai Intermodális Konferencia lesz, amelynek egyik vezető témájának is az intermodális szállítás térnyerésének támogatását választották.





