A Sotheby’s London 164 ritka filmplakátra tartott aukciót. Megtekinteni ezeket egy kiállításon lehetett, licitálni pedig kilenc napon át a Sotheby’s oldalán. Az árverési anyag egy erőteljes James Bond-filmplakátkollekciót is tartalmazott, Audrey Hepburn filmplakátjait, olasz neorealista és francia újhullámos filmplakátokat és több ikonikus sci-fi film poszterjét, beleértve a Csillagok háborúja sorozat filmjeit és a King Kong-mozikat, de a leginkább várt tétel kétségtelenül a világ első filmplakátja volt. A Lumiere fivérek első, 1895-ös párizsi filmbemutatóját két különböző stílusú plakát hirdette, ezek egyikét árverezték. A posztert Henri Brispot rajzolta, becsértékét előzetesen 40-60 ezer fontban határozták meg, de ennél lényegesen többet, 160 ezer fontot adtak érte. A többi, fontos mozikhoz, nagy hatású filmekhez készített plakát is jókora érdeklődést és licitálást generált. Fred Aster és Ginger Rogers 1935-ös filmjének svéd plakátja 24 ezer fontért cserélt gazdát, a King Kong svéd plakátja pedig 40 ezer fontért. A Star Wars-plakátok mind jól teljesítettek, többnek az ára tízezer font környékén állt meg, a legtöbbet az 1977-es eredeti plakátért adtak, igaz, ezen a főszereplők aláírása is megtalálható, így 22 ezer font lett az ára. Fellini Édes élet című filmjének eredeti, 1960-as olasz plakátja kilencezer fontot ért. A Humphrey Bogart főszereplésével készült A máltai sólyom című amerikai krimi a film noir stílus egyik alapdarabja volt. 1941-es olasz bemutatójához készült plakátjának ára 12 ezer font lett. Chaplin Modern idők című produkciójának 1936-os plakátja nyolcezer fontért, az Elfújta a szélhez készített plakátterv 1939-ből 7500 fontért kelt el. Az 1968-ban bemutatott sci-fi, a 2001: Űrodüsszeia több plakátját is árverezték, a legmagasabb (10-15 ezer fontos) becsértéket kapó verzió nem kelt el, de egy másikért háromezer fontot fizettek. Az Audrey Hepburn fontos filmjeihez (Álom luxuskivitelben, Római vakáció) készített plakátok ára két- és háromezer font között mozgott. A Rózsaszín Párduc-plakátok hatezer és 6500 fontért keltek el. A Walt Disney-filmek plakátjai közül az 1938-as, Donald kacsa golfozik című filmet reklámozó darabért ötezer fontot adtak, az 1950-es francia nyelvű Hamupipőke-plakátért pedig háromezret.
Az első vetítésen alig voltak
1895. december 28-án a Lumiere testvérek húszperces vetítésére csak alig több mint harminc néző ült be a Boulevard des Capucines-en álló Grand Café alagsori termébe, a Salon Indienbe, de ők annyira a film hatása alá kerültek, hogy villámgyorsan elterjedt a híre, itt valami rendkívüli történik. Így a január 1-jei és 2-i vetítéseken már több mint kétezer néző fizetett egy frankot, hogy lássa a mozgó képeket. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.